zondag 22 september 2013

Bezorgdheid

Bezorgdheid.. wie kent dat niet? Zorgen over financiën, over de kinderen, over je baan, over scheve verhoudingen binnen de familie, over je toekomst.. en zo kan iedereen zelf wel invullen waarover hij/zij zelf zorgen heeft. Bezorgdheid lijkt heel legitiem, want er is toch ook heel veel mis? Ik zie mensen om mij heen gebukt gaan onder bezorgdheid en de angst dat dingen verkeerd zullen gaan. En ja, ik maak me zelf ook wel eens bezorgd. Als je hoort wat er soms allemaal mis is, dan kan dat je flink bezig houden. Het drukt als een zware last op je schouders en je hebt het gevoel de hele wereld te moeten dragen.

De Bijbel spreekt ook over bezorgdheid. Bijvoorbeeld dit stuk uit Mattheus 5:25-34:

Daarom zeg Ik u: Wees niet bezorgd over uw leven, over wat u eten en wat u drinken zult; ook niet over uw lichaam, namelijk waarmee u zich kleden zult. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? Kijk naar de vogels in de lucht: zij zaaien niet en maaien niet, en verzamelen niet in schuren; uw hemelse Vader voedt ze evenwel; gaat u ze niet ver te boven? Wie toch van u kan met bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? En wat bent u bezorgd over de kleding? Kijk naar de lelies in het veld, hoe ze groeien; ze werken niet en spinnen niet; en Ik zeg u dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet gekleed ging als één van deze. Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag is en morgen in de oven geworpen wordt, zo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? Wees daarom niet bezorgd en zeg niet: Wat zullen wij eten? of: Wat zullen wij drinken? of: Waarmee zullen wij ons kleden?Want al deze dingen zoeken de heidenen. Uw hemelse Vader weet immers dat u al deze dingen nodig hebt. Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden. Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal voor zichzelf zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. 

Jezus zegt dit niet voor niets en Hij herhaalt het een paar keer. Hij kent ons mensen en weet hoe gemakkelijk bezorgdheid erin gaat. Maar toch zegt Hij dit! Omdat Hij de Vader kent.. en God de Vader precies weet wat wij nodig hebben, al voor wij tot Hem bidden (Matth 6:8). Hij is bij machte ons te geven ver boven wat wij bidden of denken (Ef 3:20). Hij is ons vertrouwen waard!

Hoe kunnen we dan met bezorgdheid omgaan? Ga naar God en leg alles voor Hem neer. Belijd, bid én dank.. en de vrede van God zal met je zijn (Fil 4:5,6). Een troostvolle en hoopvolle belofte!

Boekentip: 'Vertrouw op God' - Corrie ten Boom.

11 opmerkingen:

  1. Hoi Lisanne,

    Mooi blog heb je. Je heb helemaal gelijk maar weet wel dat het ontzettend moeilijk is als je heel veel dagelijkse zorgen heb. Wij hebben te maken met werkeloosheid en dan is het soms heel moeilijk om alles naast je neer te leggen. De kosten in Nederland zijn enorm en stijgen je soms boven het hoofd! Maar gelukkig hebben we de Bergrede. Geen haar kan van ons hoofd vallen...
    Groet, Elsa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Elsa,
    Wat moeilijk voor jullie. Maar ook, wat een zegen dat we een Vader hebben Die voor ons zorgt. En dat Hij altijd beschikbaar is. Sterkte toegewenst!
    Hartelijke groet,
    Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lisanne,

    Je bent gestart! Goed zo! :). Ik ga je volgen, hoor.

    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie blog! Via christelijke webloggers kwam ik hier terecht. Veel vrouwen zijn met dit onderwerp bezig, bijzonder mooi! Ook ik blog zo nu en dan over dit (en andere) thema's.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie blog! En je bent nog zo lekker jong. Ik ga je volgen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooie blog heb je. Leuk dat ik nu al (via blogspot) al een heleboel vrouwen heb kunnen ontmoeten met hetzelfde verlangen als ik heb. Een vrouw zijn naar Gods hart! Ik heb ervaren dat we elkaar kunnen bemoedigen en voor elkaar kunnen bidden wanneer dat nodig is. Ik wil je veel wijsheid en zegen wensen met deze vorm van getuigen van de hoop die in je is!
    lieve groet Loïs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie blog, hoor! Ben benieuwd naar meer......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie bemoediging Lies. Het is een opdracht.. En dan alles maar overgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Lisanne,

    Een jaar na de laatste reactie, maar ik wilde eigenlijk speciaal even op deze blog reageren. Je gaf als boekentip aan het boekje van Corrie ten Boom. Nadat ik jouw blog ben gaan lezen (en dan begin ik netjes aan het begin) kwam ik dit tegen. Het boekje gehaald bij de bieb, samen met een schrift en de voor mij belangrijke punten gaan opschrijven. Dit en jouw blog hebben me er ook toe aangezet het boek van Elizabeth George te gaan lezen, en ik ben het nu met veel 'honger' aan het lezen. Heel mooi hoe onze Vader dingen kan laten gebeuren in je leven, als je maar vertrouwen hebt! En ik merkte dat ik dat nog wel eens moeilijk vond. Maar na het lezen van Corrie's boekje en nu het boek van Elizabeth, ben ik als kort gelovige (ongeveer 2 jaar nu) dieper gaan bidden (op zo'n manier die Elizabeth in haar boek beschrijft) en het heeft me al zoveel gebracht! Dus bij deze bedankt voor dat je bent gaan bloggen. Ik volg je nog steeds met heel veel interesse en plezier. Gefeliciteerd nog met je zwangerschap! Als er bij ons een keer kindertjes mogen komen, lijkt het mij ook mooi om te stoppen met werken en er fulltime voor je gezin te zijn. Maar ja, die financiën hè. Als je nog tips hebt wat dat betreft houdt ik me aanbevolen.

    Een hartelijke groet,

    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Daniëlle,
      Dank voor je reactie! Wat mooi dat je ook bezig bent met deze thema's en het praktisch probeert toe te passen. Ik wil je van harte aansporen om dat te blijven doen. De groei die God geeft is zo zegenrijk! Met Hem is het mogelijk.
      Hartelijke groet,
      Lisanne

      Verwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.