donderdag 24 oktober 2013

De zegen van het wachten

Zoals ik de laatste weken vaak doe, stap ik ook vandaag op mijn moederfiets naar mijn werk. Genietend van de prachtige natuur, het mooie Rotterdam en de frisse morgenstond werk ik gelijk weer een beetje aan mijn conditie want dat was na mijn bevalling niet zoveel meer ;-). Ik stop voor een van de vele verkeerslichten en kijk om me heen. Er lijken geen auto’s aan te komen. Mensen om mij heen worden ongeduldig en zetten er de benen in. Kijk uit! Het verkeerslicht staat niet voor niets op rood, er kan nog iets aan komen! Maar nee, daar schijnen ze niet aan te denken. ‘Ik heb haast’, zo lijken ze te denken. En weg zijn ze.

Haast.

Wij mensen zijn in de greep van haast. Als je 25 bent zonder vaste verkering ben je een laatbloeier. Als iemand 2 minuten doet over het inparkeren en jij moet wachten kosten het soms heel erg veel moeite om niet te denken: Hallo, schiet eens op! Als je op een splitsing in je leven staat wil je NU weten wat de weg is zodat je weet waar je aan toe bent. Als je al een tijdje ergens voor bidt het lijkt nog niet te gebeuren waar je om vraagt, dan kan dat een beproeving zijn.
Hoe moeilijk vinden we het vaak niet om op God te wachten? Soms staat het sein duidelijk op ROOD, maar toch denken we dan te weten wat Gods weg is en hup, voor je het weet ga je je eigen weg en zit je in een rollercoaster van verwarring, gevoelens en onrust. En dat is zo zonde! Want terwijl God in stilte werkt aan Zijn eeuwige plan en bezig is voor een ieder van ons het beste voor te bereiden zijn wij ongeduldig. Lopen we Hem voor de voeten.

 
Er was eens iemand die een prachtig voorbeeld gebruikte als het hierover gaat. Het volk dat vanuit Egypte naar het beloofde land op weg was, werd voort geleid door de wolkkolom. Als God wilde dat het volk verder trok, liet Hij de wolkkolom verder gaan. Als God wilde dat het volk ging rusten, bleef de wolkkolom op dezelfde plaats en kon het volk het kamp opzetten. Soms hadden ze heerlijke perioden van rust (denk maar aan die oase) en soms hadden ze perioden van droogte. Maar God leidde hen door de woestijn en de weg die Hij koos was goed (ook al voelde dat lang niet altijd zo, wat lezen we vaak over gemopper onder het volk).
"De HEERE ging vóór hen uit, overdag in een wolkkolom om hen de weg te wijzen, en 's nachts in een vuurkolom om hun licht te geven, zodat zij dag en nacht verder konden trekken." Exodus 13:21
Hoe begrijpelijk zou het zijn geweest als deze mensen, zo verlangend naar dat nieuwe land, al haastend hun eigen weg waren gegaan. Maar hoe belangrijk was het de wolkkolom te volgen zodat ze de weg niet zouden kwijtraken. Zonder de wolkkolom zouden ze verdwalen en misschien wel sterven omdat aan alle kanten gevaren op de loer lagen.

Lieve zussen in de Heere. Laten we leren om te wachten. Laten we vertrouwen dat Hij ons zal geven wat Hij wil en wat Hem goeddunkt. Misschien staat het verkeerslicht voor jou op rood. En blijft dat nog een poosje zo. Maar op een dag springt hij op groen! In de tussentijd maakt God je hart klaar voor het moment dat Hij Zijn plan verder zal ontvouwen. Mag je rusten in de wetenschap dat Hij exact weet wat Hij doet en dat nooit iets Hem uit de hand zal lopen.

Wacht op de HEERE,
wees sterk
en Hij zal uw hart sterk maken;
ja, wacht op de HEERE. 
Psalm 27

Het licht springt op groen en ik vervolg mijn weg. Het is fris op deze prachtige morgen in oktober.

4 opmerkingen:

  1. Mooi gedeelte! We mogen vertrouwen op God. Soms is het zo moeilijk om geduldig te wachten, zeker omdat je zo meegenomen wordt in deze haastige tijd. Wat goed om dan te weten dat God alles bestuurt. Soms moeten we wachten en geduldig zijn. Hij heeft een hoger plan en doel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie gedachten en fijn om te lezen. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O o, wat kan ik soms ongeduldig zijn! Mooie Psalm. En ja, God weet voor alles de juiste tijd! Soms voor jou gevoel op het nippertje;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie blog. Dat van die wolk - en vuurkolom is zo indrukwekkend. En leerzaam. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.