vrijdag 11 oktober 2013

Genade

Vinden jullie het soms ook zo moeilijk om vergevingsgezind en genadig te zijn? Het iemand niet aanrekenen van zijn fout die hij/zij in elk geval in jouw ogen heeft begaan. Ik wel! Soms wil je iemand wel eens vertellen wat er allemaal aan schort. Ik heb in de afgelopen tijd wel regelmatig situaties meegemaakt dat ik totaal niet begreep wat anderen deden of zeiden. Dat dóé je toch niet! denk je dan. Boosheid vervult je hart.

Oja. 
Tot ik tot de conclusie kom dat ik ook genade nodig heb, misschien nog wel meer dan die ander! Genade om te kunnen vergeven en verdragen. En eigenlijk.. die wrok tegen die ander voelt helemaal niet lekker. Sterker nog, het neemt in beslag en het geeft een koud hart.
  
Een bijzonder treffend stukje las ik pas in Johannes 8, waar de schriftgeleerden en de Farizeeën een overspelige vrouw beschuldigen en bij Jezus brengen.  
Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel. In de wet nu heeft Mozes ons geboden zulke vrouwen te stenigen; U dan, wat zegt U? 
Met de stenen al in de hand kijken ze verwachtingsvol naar Jezus. Als Hij de Zoon van God is zal Hij Zijn Vader toch niet tegenspreken.. 


Maar Jezus bukte en schreef met de vinger in de aarde. Verbazing alom. En weer spreken ze Jezus aan.
Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen.  
En opnieuw bukt Hij en schrijft in de aarde. Vol ongeloof staren ze naar Jezus en de vrouw. Er gaat een lampje branden. Schoorvoetend gaan ze naar huis.

Jezus kijkt op. De mensen zijn weg. De vrouw en Hij zijn alleen overgebleven. 
Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld? Niemand Heere.
Dan veroordeel Ik u ook niet; ga heen en zondig niet meer.

Dat maakt me stil. Wie ben ik eigenlijk om die ander te (ver)oordelen? En als ik dan bedenk hoe genadig God eigenlijk met mij is en wat Hij mij allemaal moest vergeven.. dan stijgt het schaamrood me naar de kaken en

laat ik
mijn

stenen


vallen..

2 opmerkingen:

  1. Toevallig ook de preek gehoord die hierover onlangs in de Maranatha werd gepreekt? Erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die preek over de tong bedoel je? Dat heeft er inderdaad ook zijdelings mee te maken, maar ik had met deze blog meer de hartshouding op het oog :-).

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.