woensdag 18 december 2013

Huishoudelijke vrouw

Zij houdt de gangen van haar huis gezin in het oog, en brood van de luiheid eet zij niet. Spreuken 31:27

Laatst zat ik aan de ontbijttafel bij zo'n vrouw.. We hadden ruimschoots de tijd en ik vroeg haar van alles. Hoe zij (toen alle kinderen nog thuis woonden) haar huis toch zo schoon en glad hield als domineesvrouw met een groot gezin. Want, haar schoonzussen kwamen bij haar kijken omdat bij haar zelfs het linnengoed in de kasten op keurige, strakke rijtjes lag. Ik heb genoten van haar verhalen en tips, waarvan ze waarschijnlijk niet eens doorhad dat haar onderwijs voor mij zo tot hulp was.


Haar tips/ervaring:
- Zorg dat je alle vertrekken in het huis ordelijk en netjes zijn, dan hou je het overzicht.
- Sta vroeg op en verzorgd de baby het eerst (zij had er altijd wel eentje), in bad, eten en dan weer in bed. Vervolgens komen de andere kinderen uit bed.
- Leg de kleren een avond van tevoren alvast klaar. Dat scheelt rommel in de kasten, maar het geeft ook vaart in de ochtend.
- Werk altijd toe naar het moment van vertrek, zodat je goed bent voorbereid en je op tijd kunt gaan.
- Terwijl je kinderen beneden met elkaar spelen, kun je bijvoorbeeld strijken.
- Als de kinderen op bed liggen, maak dan een ronde door het huis en ruim alle vertrekken op voor zover het nog niet is gebeurd.

Deze vrouw had haar huishouden piekfijn op orde en het gezin draaide als een geoliede machine. Haar man kon met een gerust hart zijn werk doen omdat hij wist dat zijn vrouw alles onder controle had.
Ze naaide er zelfs nog bij en had altijd drinken en een snoepje klaar staan als de kinderen uit school kwamen. Als ik het van haar kinderen terughoor was dat wat zij zo waardeerden aan haar. 'Mijn moeder was er altijd'.

Ik heb respect voor haar. Hier aan tafel zit ik bij een vrouw naar Gods hart. Een vrouw die haar taak verstond en zonder mopperen en met heel veel liefde haar volledige toewijding gaf aan haar gezin. Zo'n vrouw wil ik ook zijn. En ook al heb ik 'maar' één kindje, hoe eerder ik het in de vingers heb, hoe beter het is.

Van Elisabeth George heb ik ook heel veel geleerd en hele nieuwe inzichten verkregen over de mooie taak van het runnen van je huishouden, maar daarover later meer.

10 opmerkingen:

  1. Wat een leuke, aanmoedigende blog, dankjewel!
    Ik ga nu voor de tweede keer door dat boek heen en probeer hier en daar iets aan te passen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een mooie blog heb je! ben ik nog niet eerder tegen gekomen geloof ik! ga je zeker volgen.
    groetjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Ik ook niet hoor! Zij vond het ook heel erg leuk om alles zo piekfijn in orde te hebben. Maar iedereen is anders ;-). Ik vond haar verhaal alleen zo'n mooi voorbeeld.

      Verwijderen
  4. Mooi dat je daarnaar streeft! En leuk geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dezelfde opmerking als Jedidja: daar haal ik het niet bij ;-) Zittend te midden van vier kinderen die alle knutselspullen uit de kast hebben getrokken, terwijl verderop op de grond alle duplo over de vloer ligt, haha. Ze vermaken zich wel! En straks een grote opruimronde... Ik kijk wel met bewondering naar vrouwen die het in de vingers lijken te hebben, en kan daar zeker wat van leren.
    Zouden sommige vrouwen 'geluk' hebben omdat het huishoudelijke en praktische wat meer in hun karakter zit? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook wel heerlijk om daarin gewoon lekker makkelijk te zijn toch! Anders wordt je ook dol.. maar ik denk inderdaad dat het er wel of niet in zit, al geloof ik ook wel dat het aan te leren is. Bij mij zit het er dus niet in, maar ik train mezelf er wel in :-).

      Verwijderen
  6. Hey Lies, wat een mooie blog heb je. Ik lees het nu voor het eerst! Ik zal wat vaker je blog volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben meer een 'opruimer' dan een 'schoonmaker' ben ik al wel achter. Dat eerste vind ik fijn om te doen, maar dat tweede kost meer moeite. Dat echte poetsen ;-) Ooit gaf een vriendin (die juist érg van schoonmaken houdt) me de tip: zorg dat tafels en vloeren schoon en opgeruimd zijn. Ik hou die al jaren in m'n achterhoofd, en voor mij werkt dat. Natuurlijk doe ik de rest ook hoor ;-) in m'n eigen -schoonmaak-tempo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb er vandaag nog over geschreven; het is een balans die ik af en toe kwijt ben, maar toch; "Een vrouw die haar taak verstond en zonder mopperen en met heel veel liefde haar volledige toewijding gaf aan haar gezin." Dat blijft het 'streven'.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.