dinsdag 14 januari 2014

Een hart dat dient

"Ook zei de HEERE God: Het is niet goed dat de mens alleen is; Ik zal een hulp voor hem maken als iemand tegenover hem.” Genesis 2:18

Ik zal eerlijk zeggen dat ik vaak in opstand kwam bij dit soort teksten. “Mijn man dienen? Ik ben toch geen sloofje. Een beetje emancipatie is heus niet verkeerd.” En dat zat er héél diep in, soms onbewust. Ik zal u vertellen dat de Bijbel én dit boek mijn zondige hartshouding aan het licht bracht en dat ik de waarde begon in te zien van het dienen van mijn man.

Een vrouw naar Gods hart is een vrouw die zich nauwkeurig toelegt op het ontwikkelen van een dienende geest, getrouwd of niet. Daarin volgt ze het dienen van Jezus.
Als je wel getrouwd bent begint dit dienen thuis, bij je eigen man. Van God krijgen wij vrouwen de opdracht om onze man te helpen. Kort samengevat ben je als hulp iemand die de verantwoordelijkheden van de man deelt, liefdevol en met begrip op zijn karakter reageert en van harte meewerkt in het uitvoeren van het plan van God. Je bent samen als man en vrouw een ‘team’ waarin geen sprake is van competitie. We mogen achter onze man staan en hem aanmoedigen het goede te doen en hem daarbij te steunen. Het zal ons vrouwen helpen om meer op Christus te gaan lijken en zo onze man uitnemender te achten dan onszelf (Fil 2:3).


Neem je van harte voor je man te helpen. Dat roept de vraag op of je dit wel echt wilt. Wil je je man helpen en die stap terug doen? Jezelf helemaal toewijden? Ben je bereid ook op dit gebied van je leven God de volledige zeggenschap te geven?

Concentreer je op je man. Ons hart schreeuwt al snel ‘ik eerst!’, maar als het gaat om je man moet je leren zeggen: ‘jij eerst!’. Elisabeth stelt haar man elke dag de volgende twee vragen om dat kracht bij te zetten:
1. Wat kan ik vandaag voor je doen?
2. Wat kan ik doen om je vandaag te helpen je tijd beter te gebruiken?
De ene keer zullen zijn verzoeken weinig of geen inspanning vereisen, de andere keer wel. Het behaagt Hem wanneer je Zijn wil doet, het verrijkt het leven van je man of degenen die je dient en het maakt Christus zichtbaar in de wereld.

Vraag jezelf bij alles wat je doet af: help ik mijn man hiermee of belemmer ik hem? Elisabeth ontdekte dat ze regelmatig, door haar eigen belangen voorop te stellen, haar man belemmerde. Door bijvoorbeeld ’s ochtends niet op tijd uit bed te gaan zodat het ochtendschema in de war liep en er geen tijd meer was voor de gezinsbijbelstudie waar haar man graag tijd voor wilde inruimen.

Helpen. Het is een eenvoudige en tegelijk nobele opdracht – met een rijke oogst als resultaat. Wanneer u/jij en ik ons inzetten voor het welzijn van onze mannen – en die andere mensen die God op onze weg heeft gebracht – zal ons dienen God verheerlijken.

6 opmerkingen:

  1. Dit is één van m'n favoriete boeken en heeft een erg mooie uitwerking op ons huwelijk!
    Bedankt voor dit duidelijke blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi! Maar tegelijk ook moeilijk. Want hoe zou ik dat ooit kunnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik leerde pas dat het de grote uitdaging voor vrouwen is om zich te laten leiden en voor mannen om zich te laten helpen!:)
    Ook denk ik dat we misschien nog steeds wel een beetje een verkeerd beeld hebben van 'een hulp' zijn. Als je bedenkt dat de man geroepen wordt om ons lief te hebben zoals Jezus ons liefheeft, dan is het ook weer best mooi en 'tof'!
    Mooi stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi Lisanne! Echt een opbouwend en aansporend stukje! Dankje Shalom, Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je! "Dienen" zit niet bepaald in de aard van ons egoïstische mensjes. Ergens logisch dat we weerstand merken als we hiertoe worden opgeroepen! Maar Jezus gaf het voorbeeld! Hij diende en offerde zichzelf op voor degenen die Hij liefheeft. Dat wil ik ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.