vrijdag 21 februari 2014

De zegen van het wachten (2)

Eerder schreef ik over de zegen van het wachten en afgelopen week behandelden we in ons bijbelstudiegroepje het hoofdstuk 'Wachten op de Heere' uit het boek Geestelijke Groei van Arjan Baan en Etienne Maritz. Wat een heerlijke lessen! Een paar mooie (nieuwe) inzichten en quotes deel ik graag op dit blog.

"Je kunt iemands geestelijke volwassenheid vaak meten aan de mate van geduld die hij/zij bezit. Ongeduld en haastigheid zijn kenmerken van het vlees, de oude natuur die nog levend is. Het tegenovergestelde van overhaastheid is geduld en lankmoedigheid (Gal 5:22,23)."

"We moeten goed beseffen dat als we buiten Gods wil zijn, God niet in ons kan werken zoals Hij graag wil. Als we echter met Hem in de pas lopen, kan de Heilige Geest ons in de waarheid leiden en krachtig door ons werken."

"Wachten op de Heere is bepaald geen passieve zaak. Nee, het gaat om verwachtingsvol afwachten! Een woord dat in de Bijbel bijna synoniem is aan wachten, is het woord 'verwachten' (Ps 25:3,5, 33:20, 40:2, 62:6)"


Vier mogelijke redenen waarom we wachten op de Heere:
  1. God wil dat we Hem zoeken om Hemzelf en niet om Zijn gaven. Vaak zijn we drukker met Gods dingen bezig dan met Hemzelf.
  2. We zijn op een verkeerde weg terecht gekomen. God moet ons dan eerst tot stilstand brengen, zodat Hij ons weer op het rechte pad kan krijgen.
  3. Er zijn zonden in ons leven gekomen die Hem bedroeven. Hij onttrekt Zich tijdelijk, zodat we tot berouw, inkeer en zelfonderzoek komen.
  4. God wil ons dingen dieper leren en aan ons openbaren.
Een paar bijbelteksten die ons zullen helpen op de Heere te wachten:
  • De HEERE zal voor u strijden, en รบ moet stil zijn. Exodus 14:14
  • Ja, allen die U verwachten, worden niet beschaamd. Psalm 25:3
  • Maar wie de HEERE verwachten, zullen hun kracht vernieuwen, zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden, zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, zij zullen lopen en niet moe worden. Jesaja 40:31
  • Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. Want zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen en Mijn gedachten dan uw gedachten. Jesaja 55:8,9
  • Mislukte de pot die hij aan het maken was met de klei in de hand van de pottenbakker, dan maakte hij daarvan weer een andere pot, zoals het in de ogen van de pottenbakker goed was om te maken. Jeremia 18:4
Als ik het zelf niet zou kennen, zou ik er misschien ook wel niet over schrijven. Ik vind het een bemoediging om te weten dat wachten goed is. En dat we in die tijd niet bij de pakken neer moeten zitten, maar ons moeten richten op Hem.

Veel zegen!

4 opmerkingen:

  1. Mooi! Niet eenvoudig... Ik las eens dat God het verlossingswerk volmaakte, toen het midden op de dag duister werd en Jezus aan het kruis uitriep 'Mijn God, Mijn God, waarom verlaat Gij mij?'
    Dat is iets waar ik niet zo gauw aan zou denken als het 'donker' wordt of als ik moet wachten, maar het kan zijn dat God dan iets aan het uitwerken is, zoals alleen Hij dat kan!
    Jij ook veel zegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi. Al vind ik het wel moeilijk om te lezen dat ongeduld en haastigheid kenmerken van het vlees zijn. Het zijn ook kenmerken van mijn beperking.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prijs de Heere dat alles (lasten, beperkingen, zonden) wat wij nu meedragen in het vlees, straks allemaal weg zal zijn! Iedere christen blijft tot op de dag van zijn dood strijden met alles wat ingaat tegen de Geest. We kunnen daarin groeien, maar volledige overwinning zal straks komen.. Zegen!

      Verwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.