woensdag 12 februari 2014

Een hart dat volgt

In het verleden heb ik in een moeilijke relatie vaak moeten knokken voor mezelf, waardoor ik alleen al bij het woord ‘onderdanigheid’ direct alle deuren dichtsmeet die er waren. Tot ik er achter kwam wat een veilige plek God mij heeft gegeven in een huwelijk met een godvrezende man en ik begon te leren dat dat woord ‘onderdanigheid’ zo naar nog niet is (al blijft het heus wel lastig soms, zeker als je net als ik een behoorlijk pittig karakter hebt)!

Wat de Bijbel zegt
Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere (Ef 5:22)
Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn (Efeze 5:24)
Maar ik wil dat u weet dat Christus het hoofd is van iedere man en de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus (1 Kor 11:3).


Wat dit betekent
  • Het betekent niet dat wij vrouwen geen wijze toevoeging mogen geven, dat we discussie niet mogen aangaan of dat we geen vragen mogen stellen. Het betekent wél dat onze man de verantwoordelijkheid draagt (bestudeer 1 Kor 11:3) en uiteindelijk een besluit dient te nemen.
  • God ontwierp het huwelijk functioneel, met één hoofd. Het huwelijk is op die manier een kunstwerk (met twee hoofden zou het lichaam volledig uit balans raken).
  • ‘Wees uw eigen man onderdanig’ betekent dat dit alleen geldt voor onze eigen man, op die manier binnen het huwelijk. De bijbel roept ons daarnaast op om in het algemeen als broeders en zusters elkaar onderdanig te zijn. Dat moeten we niet met elkaar verwarren.
  • We moeten onze mannen altijd volgen en respecteren, ook als zij niet wandelen met God of verzaken hun roeping na te volgen. Alleen in geval van zondigen hebben we vrijstelling ;-).
  • Wees onderdanig: zoals aan de Heere. “En alles wat u doet, doe dat van harte, als voor de Heere en niet voor mensen”, Kol 3:23. Besef dat het volgen van je man toewijding aan God betekent.
  • De keuze voor het onderwerpen ligt bij de vrouw. Haar man zal haar daar niet toe (kunnen) dwingen en hij zal het ook niet op-eisen. Het is een geschenk aan hem.
  • Onderdanig zijn in alles mogen we best heel letterlijk nemen..


Praktisch
Elisabeth George zegt over het praktische aspect:
Wijd je hart toe aan het eren van je man. Vergeet het respect voor hem niet – behandel ik mijn man zoals in Christus zou behandelen? Reageer op een positieve wijze op de woorden en daden van je man; Elisabeth trainde zichzelf door allereerst te leren om niets te zeggen, wanneer ze geneigd was haar man in de rede te vallen of te verbeteren. Vervolgens begon ze positief te reageren op de voorstellen van haar man. Vraag jezelf bij elk woord, elke handeling en elke houding af: werk ik mee, of stribbel ik tegen?

Het gaat boven alles om onze hartshouding richting onze man en niet of we Gods regels wel netjes opvolgen. Laat het je vreugde zijn om hem, Gods goede en volmaakte geschenk, zo te dienen.

Vraag
Ben je bereid, lieve zus in Christus, van het hoofd te zakken naar de plek van zijn hart? Hij heeft immers de opdracht om je lief te hebben. Wanneer we hem de ruimte geven om ons te leiden en hem daarin respecteren, zal de vervulling van zijn opdracht als vanzelf tot uiting komen.

Boekentip: ‘Liefde en respect’ van Emerson Eggerichs (daarover later meer :-))

7 opmerkingen:

  1. Mooi Lysanne, we vullen elkaar zo goed aan. Het boek 'liefde en respect' ligt al vanaf november klaar, maar door de zwangerschap heb ik nog geen puf gehad eraan te beginnen. Maar ik heb er al veel over gehoord en hoop het snel te lezen.

    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi om over na te denken dat onderdanigheid een geschenk is aan je man!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed om dit zo te lezen. Het is wel iets waar ik de laatste tijd mee bezig ben, wat helaas nog niet in de praktijk werkt. Het is een hele andere manier van denken en doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook zo anders dan we in de wereld terugzien! Het is echt een keuze om je toe te wijden aan je man en die verandering van denken wil Hij geven. Bid Hem erom.. het is de kunst om, hoe jong of oud je ook bent, open te staan voor Gods wil in je leven, ook als dat betekent dat er een aantal dingen op de schop moeten. Uiteindelijk verbindt Hij er Zijn zegen aan. Laat nog eens van je horen. Zegen!

      Verwijderen
  4. Erg mooi stukje. Helaas is mijn man niet gelovig, maar als ik op deze manier een stukje van God aan hem kan laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! En het boek 'liefde & respect' is inderdaad een aanrader. Heb het nog niet helemaal uit, maar is erg mooi en geeft herkenbare voorbeelden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.