maandag 24 maart 2014

Ware vreugde

Schep vreugde in de HEERE, dan zal Hij u geven wat uw hart verlangt. Psalm 37

Wat kunnen verlangens ons bezig houden. We strekken ons ernaar het te verkrijgen waar we op wachten. Misschien bidden we er wel voor. Misschien zoeken we beloften in de bijbel. We delen het met broers en zussen (allemaal goed overigens!). Misschien is het wel een heel goed verlangen. Alleen.. voor je het weet ben je helemaal gericht op de wensen van je eigen hart. Wanneer vervulling van die verlangens uitblijft, kunnen er zelfs gedachten komen die doen geloven dat je nooit gelukkig zult zijn. Word je moedeloos of neerslachtig.


En dan is God daar. Hij verlangt óók! Wat dan? Dat we onze vreugde éérst in Hem zullen vinden. Dat we ons verheugen in Hem. In Zijn goedheid. In Zijn wezen. In Zijn genade. In Zijn rijkdom. In Zijn genegenheid. In Zijn leiding. In Hemzelf!

O God, U bent mijn God! 
U zoek ik vroeg in de morgen; mijn ziel dorst naar U, 
mijn lichaam verlangt naar U in een land, dor en dorstig, zonder water. 
Zo heb ik U in het heiligdom aanschouwd, 
Uw macht en Uw heerlijkheid gezien. 
Uw goedertierenheid is immers beter dan het leven; 
daarom zullen mijn lippen U prijzen.
 Zo zal ik U loven in mijn leven, 
in Uw Naam zal ik mijn handen opheffen. 
Mijn ziel zal als met vet en overvloed verzadigd worden; 
mijn mond zal roemen met vrolijk zingende lippen. 
Psalm 63:2-6


God kent ons hart. Hij weet dat we ten diepste honger hebben en verzadiging zoeken. Dat ons hart leeg is.. Dat onder onze verlangens misschien wel een hunkering naar erkenning, liefde, zingeving ligt. Of wat dan ook. Gods vervulling gaat echter dieper dan het tegemoet komen aan onze verlangens. Strek je daarom uit naar Hem. Hij alleen kan je hart geven wat het verlangt. Hij wíl het ook. Hij wil dat Zijn kinderen hun vreugde in Hem zullen vinden (en niet in allerlei andere dingen). Laat daarom los dat wat jou beheerst. Bid en Hij zal geven. Soms zelfs zo, dat je het misschien wel uitroept: "Heer, het is genoeg! Ik kan niet meer aan!" Overvloeiende bekers..

Ik denk dat al onze aardse verlangens daar bij verbleken. Ik weet het eigenlijk wel zeker.

6 opmerkingen:

  1. wat mooi!! en herkenbaar... overvloeiende bekers!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, en waar. Al voelt het niet altijd zo! Het is vertrouwen op God dat Hij zal geven wat je nodig hebt..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw! zo mooi en treffend omschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik prijs God dat hij U gebruikt om mij te bemoedigen en te herinneren niet op te geven en zijn hand los te laten, zn tegenwoordigheid niet te verlaten. Be Blessed

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prijs GOD, dat hij u gebruikt om mij ( en vele anderen) te bemoedigen & herinneren dat hij met ons is dwars door elke situatie. dat hij het laatste woord heeft in alles. dat wij ons hoop en vertrouwen op hem alleen moeten stellen. Dat we het niet moeten opgeven en zijn tegenwoordigheid niet verlaten, Dat hij alles doet medewerken ten goede van ons! Be Blessed and A blessing to others

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.