vrijdag 4 juli 2014

Authentieke vrouw

Betrouwbaar, echt, geloofwaardig, niet vervalst, origineel.. zomaar wat betekenissen van het woord authentiek. Woorden waarvan ik zou willen dat ze mij kenmerken. Ik wil een pure vrouw zijn, een die haar geloofsovertuiging en haar standpunten niet verloochent of verdoezelt op de momenten dat daarom gevraagd wordt. Iemand die geen compromissen sluit. Iemand die durft te staan waarvoor zij staat.

Ik heb gemerkt dat dat soms moeilijk is. Je komt in diverse kringen waar je graag die dingen laat zien waarin je aansluit bij mensen. Dat is opzich niet verkeerd, maar mijn ervaring is dat het verkleuren als een kameleon en dus niet zo opvallen tussen de rest, wel erg prettig kan aanvoelen en je daardoor je soms wat radicale opvattingen soms ook maar even achterwege laat. Daar tegenover let je op plekken met een geestelijk klimaat juist meer op je gedrag of kleding. Natuurlijk om niet tot aanstoot te zijn, maar tegelijkertijd natuurlijk vreemd dat het dan veel belangrijker lijkt.. Ik moet daar voor mezelf echt scherp op blijven.

Natuurlijk hoef je het er niet gelijk overal dik op te leggen wat je vindt of denkt en voel je je soms op andere plekken vrijer om dingen te zeggen zoals je ze beleeft, maar het gaat mij erom dat ik dat soms niet doe op de momenten dat ik wél kleur kan of móét bekennen en ik dit wel doe op de plekken waar anderen dat ook al doen. En daar begin ik hoe langer hoe meer genoeg van te krijgen. Ik wil mij niet laten leiden door ánderen, maar door God! Ik wil Zijn Woord uitleven. Ontdekken wat Zijn wil is en me die eigen maken. Zijn principes zijn veel belangrijker dan de (vermeende) meningen of verwachtingen van mensen. Ik wil gewoon altijd en overal hetzelfde zijn! Thuis niet anders zijn dan ergens anders. Puur en gewoon, zoals ik ben.

Voor mij zijn de vrouwen van de Amish hierin een voorbeeld. Onverschrokken leven zij op de manier zoals de Bijbel dat hen leert. Zonder allerlei compromissen te willen sluiten op het gebied van hun rol als vrouw en moeder, kleding enz. leven zij zo eenvoudig mogelijk en zo dicht mogelijk bij het Woord. Ze eren en dienen hun man en maken het schoonmaken van hun huis en het verzorgen van hun kinderen tot een prioriteit. Ze schamen zich hier niet voor en je ziet wat een vrede hen dat oplevert en hoe ze daarvan stralen. Ik kijk graag naar documentaires van de Amish. Hun manier van leven inspireert mij ontzettend! Niet dat ik het met álles eens ben, maar het gaat over de grote lijn.

Ik deel graag twee video's. De eerste is een documentaire over een typisch gezinsleven van de Amish (wat een schat, die vrouw!).


De tweede gaat over een groepje jongeren die in hun 'Rumspringa' een kijkje nemen in de 'gewone wereld'. Deze serie heeft 4 delen. Het heeft mij wel weer doen beseffen in wat voor een bizarre wereld we eigenlijk leven. Ik vind het mooi om het verschil te zien tussen die twee werelden en ook hoe zij (met name de meiden) daarin staan en durven te zijn wie ze zijn.

 
Wat mij betreft komt dit ook door de opvoeding die zij gekregen hebben. Ook daarin vind ik de Amish echt een prachtig voorbeeld. Laat je erdoor verrijken!

6 opmerkingen:

  1. Ik herken me in wat je schrijft.. Soms is het ook zo gemakkelijk om je rustig te houden, omdat je weet dat je soms ook een berg commentaar of opgetrokken wenkbrauwen kan krijgen, terwijl je eigenlijk juist niets geks doet of zegt.. Maar de norm is erg veranderd.. En het is moeilijk om tegen de stroom in terug te zwemmen.
    Van die laatste serie is ook een omgekeerde versie: Britse jongeren die bij de Amish op bezoek gaan. Die serie is erg interessant!! Als ik de naam weer weet, zal ik het je laten weten.
    Van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Living with the Amish. Helaas zijn de afleveringen niet op youtube te vinden. Ik heb ze een jaar geleden gedownload of gekeken van/op een Amerikaanse site.
      https://www.youtube.com/watch?v=K6BWcaW77_I

      Verwijderen
  2. Mooi stukje, Lisanne! Graag wil ik je meegeven dat je er niet komt vanuit `goede` werken, als je God echt leert kennen (dit heb ik ook tegen mezelf hoor) dan valt alles weg wat de mensen vinden en wat je nu wel of niet aan zou trekken. God leert dit je, niet gelijk in één keer, maar stapje voor stapje wordt je Zijn kind! Nogmaals ik betrek dit ook op mezelf, herken veel dingen die je net schreef!

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat je geschreven hebt is heel herkenbaar. Ik heb nog steeds moeite om de dingen te zeggen die ik zou willen zeggen. Vaak is er schroom. Mijn ervaring is dat het een groeiproces is om je zelf te durven zijn. Eerlijk, open en zonder bijbedoelingen. De omgeving van de Amish is beschermd en samen kun je ergens voor staan. Toch ligt het niet aan het feit dat je in een bepaald tijdperk leeft. Het ligt meer, denk ik, aan je innerlijke sieraad zoals de Bijbel zegt in 1 Petrus 3: 1-7. Deze verzen zijn tijdloos. Deze verzen zijn voor mij een leidraad geweest in mijn leven. Ik vond de man in de documentaire als vader en echtgenoot ook en heel mooi voorbeeld voor deze tijd. Hij was er voor zijn gezin. Ik bid je Gods zegen toe als fulltime moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige documentaire hè! Ik ben ook geraakt door die vrouw.. Ze had zoveel innerlijke schoonheid die naar buiten straalde!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.