woensdag 2 juli 2014

In blijde verwachting

Hoe groot zijn Uw werken, HEERE, U hebt alles met wijsheid gemaakt, de aarde is vol van Uw rijkdommen. Psalm 104:24

Wij hebben mooi nieuws! Ik ben 14 weken zwanger van ons tweede kindje. We zijn erg dankbaar voor dit grote wonder. Ik voel me redelijk goed en geniet er erg van. Eva snapt het al een klein beetje. Ze vult de zin: Mama krijgt een.... 'bebay!' nu al zo aan. Of ze het écht snapt is natuurlijk niet zo moeilijk te raden. Maar we proberen haar er langzamerhand, voor zover mogelijk, op voor te bereiden. 

Ik liep al een tijdje met de vraag wanneer ik zou gaan stoppen met werken. Ik merkte de afgelopen tijd dat God mij langzaam aan het voorbereiden was op die stap en dat Hij het ook echt van me vroeg op die geduldige en liefdevolle manier zoals alleen God dat doet. Toch bleef ik aarzelen. Mede vanwege het financiële plaatje. Nu onze tweede op komst is en we eerder hadden afgesproken dat ik zou stoppen bij de tweede, valt alles op zijn plek. Wonderlijk hoe God daarin leidt! Mijn man heeft een manier gevonden waarop hij het financieel waarschijnlijk alleen kan dragen. God zorgt voor ons.

Het idee dat ik elke dag thuis kan zijn bij mijn kinderen, vind ik erg mooi. Me helemaal op hen richten, hen het leven met de Heere voorleven en mij ontwikkelen als een goede moeder en huisvrouw die er altijd is. Daarnaast is het ook de opdracht voor ons moeders (en natuurlijk ook voor de vaders!) om onze kinderen het woord van God in te prenten, het staat zo mooi in Deuterenomium 6:
Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht. Deze woorden, die ik u heden gebied, moeten in uw hart zijn. U moet ze uw kinderen inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat. U moet ze als een teken op uw hand binden en ze moeten als een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn. U moet ze op de deurposten van uw huis en op uw poorten schrijven.

Sinds dit besluit gevallen is heb ik er zoveel rust over en ontvang ik van allerlei kanten en op verschillende manieren (naast hier en daar een kritische reactie) die bevestiging dat het goed is dat ik stop. Daarnaast hoor ik positieve verhalen van moeders die helemaal thuis zijn en die daar geen spijt van hebben gehad. Dat soort verhalen stemmen me dankbaar en ik vertrouw erop dat ik het ook zo zal gaan ervaren. Deel gerust je ervaringen als je het ook zo fijn vindt om thuismama te zijn!

24 opmerkingen:

  1. Ondanks dat ik je nog maar kort ´ken´ via de blog, een enorme hartelijke felicitatie van mijn kant! Zal best een worsteling zijn geweest, de beslissing om thuis te blijven, maar ik geloof dat het de beste beslissing is!
    Wijzelf hebben (helaas) (nog) geen kinderen, maar ik heb, mede door omstandigheden, al langere tijd geleden besloten om thuisblijf-huisvrouw te zijn. Soms lastig om vragen te beantwoorden, maar de Heer heeft het echt enorm willen zegenen, en ik heb mede op financieel gebied heel veel mogen leren over budgetteren enz. Sterker nog: door het uitgavenpatroon te veranderen, sparen we nu bijna net zo veel als dat ik nog werkte!!

    Geniet van de zwangerschap, hopelijk mag je je goed voelen, ik ´leef´ via je blog met je mee!

    Lieve groet,

    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Nienke,
      Dank voor je lieve reactie! Ook leuk om te lezen dat je zo creatief bent geworden met je uitgaven. Dat is iets waar ik ook nog veel in moet leren. Wat betreft je onvervulde kinderwens, heel veel sterkte.. ik zie in mijn naaste familie hoe verdrietig dat is en besef mede daardoor wat een wonder het is! Lieve groet

      Verwijderen
  2. Wat mooi Lisanne, van harte met jullie blijde verwachting. Wat zorgt de Heere God altijd weer op Zijn tijd, geniet van je zwangerschap en het moeder zijn van dit prachtige meisje op de foto. Een groot wonder elke keer weer!

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte gefeliciteerd! Ik ben thuisblijfmama geweest. Misschien kan je in de tijd dat je thuisblijfmoeder bent gaan schrijven. Een boekje voor jonge moeders. je schrijft zo fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaaf zeg! Gefeliciteerd!
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig!! Van harte!
    Je weet inmiddels hoe ik het ervaren heb :). Voor de kinderen en mezelf vind ik het echt heerlijk om thuis te zijn en ik merk aan de kinderen dat het ze ook veel rust geeft.
    Van je omgeving hoef je niet altijd 'bewondering' te verwachten. Pas zei iemand: 'Jij hebt lekker altijd vakantie.' Oké.... slik.... haha!
    Geniet van het wonder in je buik!!

    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Haha, oeps, ws. was hij/zij zelf geen ouder. Komt goed!

      Verwijderen
  6. Lieve Lisanne,

    Van harte gefeliciteerd met jullie blijde verwachting.
    God`s zegen toegewenst de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Lisanne,

    Ik kom via de blog van Marjolein op die van jou. Leuk om je blog te lezen! Gefeliciteerd met je zwangerschap. Mooi dat je de keuze maakt om thuisblijfmoeder te worden. Ik kan het je van harte aanraden! Zelf ben ik per april van dit jaar gestopt en het bevalt mij uitstekend! Wij ervaren het echt als een zegen. Er is zoveel meer rust in ons gezin gekomen, mijn geloof groeit doordat ik nu echt de tijd neem om 'stille tijd' te houden en je wordt creatiever om toch financieel rond te kunnen komen. Ik heb niet het gevoel dat ik mij nu niet meer ontwikkel, integendeel zelfs: ik ontwikkel mij nu juist in die dingen waarin ik zo graag verder wou komen: gezonder koken, het moederschap op een goede manier vormgeven, creativiteit, huishouding goed runnen enzovoorts. Ben benieuwd hoe jij het gaat ervaren!

    Groetjes Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een bemoediging! Dat is zoals ik hoop dat het zal gaan en dat ontwikkelen op precies die gebieden is ook wel mijn wens. Dankjewel!

      Verwijderen
  8. Wat mooi, van harte gefeliciteerd!! Fijn dat alles goed gaat!
    Ik heb die keuze nooit hoeven maken, heb nooit een betaalde baan gehad:) Nooit spijt van gehad!
    Veel zegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van harte gefeliciteerd. Fijn dat jullie zo weloverwogen dit besluit konden nemen. Het gaat erom wat voor jullie gezin het beste is. Mijn man en ik maakten jaren geleden de keuze dat hij voor huis en kinderen ging zorgen en dat ik voor het gezinsinkomen zorgde. Dat zorgde voor best wat opmerkingen en vragen, maar voor ons gezin was dat de beste keuze.
    Ik verbaas me altijd over de opmerkingen dat een thuisblijfmoeder (of vader) niet werkt, maar vakantie viert. Zorgen voor en opvoeden van kinderen en een huishouden runnen is echt werk!
    JBR

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap, ik ben een stille meelezer, en lees graag je blogs.
    Zelf ben ik altijd thuisblijfmoeder geweest, mijn oudste is nu 20, wij hebben 6 kinderen.
    Op dit moment werk ik wel 1 ochtend bij iemand thuis.
    Het is echt fijn als je er helemaal kunt zijn voor je kinderen en je man.
    En nu mijn kinderen wat ouder worden, merk ik dat het nog steeds belangrijk is dat je er bent als ze thuiskomen, vakantie hebben en vooral ook 's avonds.
    Toen onze kinderen klein waren, gingen we geregeld samen weg 's avonds.
    Op zich is dat niet verkeerd, maar nu onze kinderen ouder worden, merk ik dat het zo belangrijk is om juist dan ook thuis te zijn.
    Het geeft zoveel meer rust.
    En op financieel gebied kan het misschien best lastig zijn, maar ik heb toch ervaren dat de Heere God ook daarin ons geholpen heeft.
    Soms op manieren die je zelf niet verwacht, maar die wel op precies het goede moment komen.
    En zo zijn we echt nooit tekort gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vergeet mijn naam.
    Groeten van Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk, van harte gefeliciteerd!! Geniet ervan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk zeg! Van harte gefeliciteerd.
    Wat mooi om te zien dat je de keuze hebt kunnen maken om 'thuisblijfmoeder' te kunnen zijn. Zelf noem ik het altijd 'Manager van het gezin' en heb hier een blog over. Je bent van harte welkom eens te komen kijken op www.managervanhetgezin.blogspot.nl
    Er is op Facebook ook een groep voor moeders die hier bewust voor gekozen hebben: https://www.facebook.com/groups/205008512983741/
    Ook hier ben je van harte welkom.
    Heel veel sterkte en Gods zegen toegewenst voor de komende tijd. Geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig! Hopelijk groeit je tweede kindje net zo voorspoedig als de eerste. En wees maar niet bang dat je niks te doen hebt straks. Met twee kleintjes zul je je handen vol hebben.
    Maar eerst lekker genieten van je zwangerschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ooh prachtig, een piepklein kindje in je buik. Een kloppend hartje bij jouw hart. Wat mooi weer! Van harte gefeliciteerd! Ik hoop dat je er heerlijk van gaat genieten! t Voelt anders hè, je tweede kindje krijgen, vind je niet?

    Je vroeg om ervaringen te delen als je het fijn vindt om thuismama te zijn.
    Ik ben (reken ik net uit) nu al bijna 10 jaar thuismama.
    'k Moet gewoon een beetje lachen als ik het schrijf, want help zeg, wat lijk ik dan oud:) (k ben gewoon nog maar 33 hoor:)
    Heel mooi om de periode met je kids voor de volle 100 procent mee te maken. Intens, gewoon helemaal alles. Het is zo'n waardevolle periode, zo'n bijzondere roeping, zo heel bijzonder, die kleine knuistjes in je hand, die armpjes om je nek. Samen lachen, tranen drogen, het leven leren leven, er gewoon helemaal te zijn en samen met je kindjes levenslessen te leren. ja, mooi, ik heb er echt geen spijt van.
    Wel heb ik een aantal keer opnieuw over de keus nagedacht en hem opnieuw bewust gemaakt. Bij een zwangerschap, of toen mn tweede kereltje 4 werd (en ik nog niet zwanger was) of op momenten dat ik gewoon weer zin had mn beroep weer te doen (ik was echt dol op mn werk, dat was echt een passie, een klas vol grotere kids, maar ja.. mn eigen kids zijn nog meer mn passie:)
    Het mooie van mn keus vernieuwen hielp me om het met mn hart te blijven doen. M'n motieven weer te vinden als ik ze even een beetje kwijt ben door de drukte of vermoeidheid of n intensieve fase.
    En af en toe er ff tussen uit, dat vind ik zelf wel belangrijk voor thuisblijfmama's. Gewoon ff n zaterdagmiddagje alleen zijn, of naar een vriendin, of sporten of weetikwat. En je daar niet schuldig over voelen als je er behoefte aan hebt om weer even op te laden. Want je komt er zo heerlijk stralend en opgeladen van thuis!
    Maar wie weet, is dat echt mijn puntje, en heb jij dat helemaal niet. kan hoor, iedereen is anders:).

    Nou ja, zomaar wat eruit gefloepte opmerkingen:)

    Joh, ik wens je een prachtige tijd. Geniet van je wondertjes en je grote liefde, het is een enorm geschenk! Klinkt cliché, maar het is echt zo prachtig in deze donkere wereld, dat veilige plekje, waar je geliefd bent en elkaar lieft.. In deze wereld vol pijn en verdriet die enthousiaste kinderstemmetjes om je heen, een schaterlach, dat onvoorwaardelijke, je kindjes een heerlijke stabiele, rustige levensstart mogen geven, die grappige dingetjes die ze zeggen, zoveel moois en kostbaars om enorm te koesteren..

    Ik wens je zegen op je keus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je mooie en lieve reactie! Erg leuk om te lezen. Mooi dat je het zo positief ervaren hebt en zo intens hebt genoten van de eerste jaren van je kinderen. Het overtuigt me er opnieuw van dat het de juiste keuze is :-)!

      Verwijderen
  16. Allereerst van harte gefeliciteerd!! Ben een beetje een stille meelezer, geloof ik;) Maar wat goed dat je gekozen hebt om te stoppen met werken, ik heb sowieso nooit gewerkt na mijn huwelijk (bijna 22 jaar terug) dus ken ook het kiezen niet over wel of niet werken. Nu is de oudste een paar maanden terug getrouwd en mijn jongste 10 jaar (ik heb 5 kinderen gekregen) en werk ik sinds een half jaar ca. 12uur/week in de zorg en dat bevalt me heel erg goed. Misschien omdat ik zeer jong getrouwd ben (ik ben nu bijna 39) vind ik het heerlijk om wat voor mezelf te hebben, dat ken ik niet echt. Maar ik heb nooit spijt gehad van de jaren dat ik niet werkte, mijn man vond het ook heerlijk dat ik er "altijd" was voor hem en de kinderen. En nog regelen we het zoveel mogelijk zo dat wanneer mijn avonddienst begint hij thuis is en 's-morgens ook, dat vinden wij zeer belangrijk. Nou, een heel verhaal, het beste met je zwangerschap en geniet ervan! Groeten van Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van harte gefeliciteerd! Wat heerlijk ook voor je dat je straks thuis kunt zijn met ze, dat is zo waardevol. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Beste Lisanne,
    Van harte gefeliciteerd met dit mooie wonder! Geniet ervan. En ik kan alleen maar zeggen dat het heerlijk is om thuisblijfmama te zijn. Ik zag later nog je berichtje over de Amish, je kunt je toch niet voorstellen dat die moeders buitenshuis werken? :-)
    Groetjes Carolien

    PS. Er is nog een woord dat met 'thuis' begint: thuisonderwijs...

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.