zaterdag 25 oktober 2014

Orde scheppen in de chaos

Ik wil dan dat jonge [vrouwen] …… hun huis besturen. 1 Timotheus 5:14

Ik weet nog dat mijn schoonmoeder in het kraamboek van onze dochter gekscherend bij ‘beroep’ de functie huismanager opschreef ;-). Dat klopt ook wel. Onder andere zij is voor mij echt een voorbeeld in het runnen van haar huishouden. Als moeder met 9 kinderen had zij haar handen vol, maar als ik hoor hoe gepassioneerd ze vertelt over hoe ze het allemaal draaiend hield, dan hang ik aan haar lippen. Ze was en is er erg bedreven in.
Het grappige is dat het woord ‘huismanager’ een heel Bijbels beeld is. Wij vrouwen worden geacht ons huis te besturen en het hoofd te zijn van ons huishouden. We worden elke dag geroepen tot het beheren van dat wat God ons gegeven heeft. Maarten Luther schreef: ‘De grootste zegen… is het hebben van een vrouw aan wie je alles kunt toevertrouwen’.


Hoe scheppen wij als vrouwen orde in de chaos?
- Door ons allereerst te realiseren dat het besturen van ons huis Gods ‘beste’ voor ons is. God vraagt niet of we het leuk vinden en of we er zin in hebben. Hij roept ons eenvoudig op het te doen.
-Ten tweede, besluit om het besturen van je huis serieus te nemen. God gebruikt dit als een leerschool om ons geschikt te maken voor het werk in de gemeente of onze bediening. De mate waarin we toegewijd zijn in onze liefde voor onze man en kinderen en effectief zijn in het besturen van ons huis vormt een indicatie voor de manier waarop we om zouden gaan met een bediening. Wie we thuis zijn, is wie we werkelijk zijn!
- Ten derde, leef alsof jij verantwoordelijk gehouden wordt voor de toestand van je huis en de manier waarop je je tijd gebruikt, want dat is namelijk het geval! Wat zien mensen als ze ons huis binnenwandelen? Volgen we Gods richtlijn? Is er rust, of chaos? Een paleis, of een varkensstal? Elizabeth vergeleek het met het aankomen in een hotelkamer, waar orde en netheid heerste. Ze vroeg zich af bij het invullen van een evaluatieformulier hoe God haar verzorging, maaltijden en management zou beoordelen. Goede vraag!

Twaalf tips voor tijdmanagement
1. Maak een gedetailleerde planning; overzichtelijk en erg behulpzaam (vind ik zelf ook!).
2. Houd je bezig met vandaag; elke dag is op zichzelf belangrijk.
3. Schat elke minuut op waarde.
4. Blijf in beweging.
5. Ontwikkel een routine; dat zal helpen om zo efficiënt mogelijk te werken.
6. Doe aan lichaamsbeweging en volg een dieet; het geeft energie en draagt bij aan een positieve houding en levenslust.
7. Stel jezelf de ‘heft van de tijd’ vraag; als mijn leven afhing van het uitvoeren van deze taak in de helft van de tijd die ik ervoor uitgetrokken heb, welke maatregelen zou ik dan nemen? Neem ze vervolgens.
8. Gebruik bij alles wat je doet een kookwekker; het moedigt aan om er stevig de pas in te houden.
9. Doe de vervelendste klus het eerst; dan blijft’ie niet als een donkere wolk boven je hoofd hangen, maar heb je na deze klus meer energie voor de rest van de taken.
10. Lees elke dag iets over tijdmanagement.
11. Zeg nee; houd je zoveel mogelijk aan je planning door nee te zeggen tegen jezelf en anderen. Stap alleen over op plan B als God je daartoe leidt.
12. Begin de avond van tevoren; bedenk wat je de avond van tevoren alvast kunt doen, bijvoorbeeld het maken van een planning, de tafel dekken voor het ontbijt e.d.

Niet alle tips ben ik van plan op te volgen ;-) maar er zitten goede tips tussen. We moeten voorkomen om in een kramp te leven. Wanneer het ons streven is om beter te worden in het beheren van ons huis en onze tijd, dan is dat al een eerste stap de goede kant op :-). Uiteindelijk zal de vrucht ons motiveren om door te gaan.

10 opmerkingen:

  1. Wat een mooi lijstje, het zijn van moeder is absoluut een kwestie van goed managen. Dit zijn goede tips om je op weg te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goed voor mij om dit te lezen. Mij helpt het soms om iets moois op te zetten: een preek, opwekkingsliederen ... Het lijkt net of het dan beter gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer een mooie blog Lisanne! Zo zou ik het ook graag willen, maar de kleine vraagt nog teveel aandacht om in mijn huishouden de hotel-norm te halen :-) Gelukkig wil manlief niet anders dan dat het huishouden pas ná de zorg voor zoonlief komt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk hoor Annelies! Ik geloof dat het goed is om je kinderen eerste prio te geven, naast je man natuurlijk. Dat huishouden komt wel weer :-).

      Verwijderen
  4. Vanochtend hoorde ik van iemand een mooie manier om het huishouden te doen: Doe het voor Jezus! Je huis, je maaltijden enz. gaan er beslist anders uitzien en je doet het met veel meer vreugde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens! Ik heb ontdekt dat dat echt zo werkt en sindsdien heb ik er veel meer plezier in! :-) Bedankt voor je mooie aanvulling.

      Verwijderen
  5. Hoi Lisanne,

    Hier een beetje een persoonlijke vraag. Een paar blogs terug vertelde je dat je fulltime gaat moederen. Ik heb ook pas een dochter gekregen en krijg ook de mogelijkheid om fulltime te gaan moederen. Alleen kreeg ik van iemand de vraag hoe ga je dat doen met je AOW of het opbouwen van je pensioen en stel dat je man komt te overlijden of invalide word.
    Hebben jullie daar over nagedacht en oplossingen voor bedacht? Of leg je het in Gods hand?

    Groetjes,

    Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Kirsten,
      Dank voor je vraag! Wat mooi dat je ook de mogelijkheid krijgt om fulltime voor haar te zorgen. Ik weet nu nog niet hoe het zal zijn, maar ik zie er erg naar uit en geloof ook van harte dat God de keuze zal zegenen.
      De dingen waar je het over hebt, zijn wel zeker door onze gedachten gegaan. Maar het is voor ons geen reden om deze keuze dan maar niet te maken. Ik geloof inderdaad dat God zal voorzien. Je bent nooit zeker wat dat betreft! Hij zorgt en dat is iets waar we vast op kunnen vertrouwen. Mocht er inderdaad iets gebeuren, dan zal er ook een oplossing komen.
      Groetjes, Lisanne

      Verwijderen
  6. Hoi Lisanne,
    ik ben er over aan het denken om mijn baan op te zeggen. Zoals het er nu naar uitziet kunnen we het wel even redden op 1 salaris maar niet voor de langere termijn. Wij hebben 3 kindjes en ik merk dat zij beginnen te lijden onder mijn drukke bestaan. Daarnaast is het ook een vrij pittige job en lukt het mij niet om de balans te vinden nu de jongste er is.
    Ik vind het echt supermoielijk om dit ebsluit te nemene n het in Gods handen te leggen. Wat als ik geen nieuwe baan terugvind over een tijd en wat als ik daar nog meer stress van krijg dan dat ik nu heb?
    Alvst bedankt voor het lezen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi ...,
      Bedankt voor je berichtje en sorry voor mijn late reactie daarop. Ik begrijp de worsteling die je ervaart als het gaat om het opzeggen van je werk. Als ik het zo lees heb je het wel erg druk en als je merkt dat je kinderen eronder lijden is mijn vraag: wat is voor jou belangrijker? Het is de afweging.. Ik ben er van overtuigd dat God zal voorzien en dat Hij zorgt. Dat Hij de keuze om er voor je kinderen te zijn en hen rust te bieden zal zegenen. Sterkte met het nemen van een beslissing!

      Verwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.