donderdag 20 november 2014

Een tapijt van schoonheid weven

Wek de jonge vrouwen op huishoudelijk te zijn. Titus 2:4-5

Volgens Elizabeth zijn wij vrouwen gezegend met de door God gegeven opdracht om in ons huis een tapijt van schoonheid te weven. Herkenbaar? Of juist helemaal niet? Zelf had ik altijd een enorme hekel aan mijn huishouden en vond ik het een noodzakelijk kwaad. Iets wat elke keer terug komt en wat ik zonde van mijn tijd vond. Ik moet zeggen dat haar kijk op deze zaak mijn idee over huishouden wel veranderd heeft. Inmiddels doe ik het met visie en geeft het mij veel plezier, rust en voldoening. Ik geniet er enorm van als ons huis ordelijk, opgeruimd en schoon is.


Als we ons huishouden goed op orde willen blijven houden, betekent dit dat we ook vaak genoeg thuis moeten zijn om dit voor elkaar te krijgen. Moeten we echte thuisliefhebbers zijn of worden. ‘De verstandige heeft de wijsheid voor ogen, maar de ogen van een dwaas dwalen tot het einde der aarde (spr. 17:24)’. Met andere woorden: iemand die wijs is ziet wat zich vlak voor onze ogen afspeelt, wat als het ware voor onze voeten ligt – ons huis. De wijze vrouw is zich bewust van de waarde van het thuis zijn. Het is verleidelijk om in vele uitjes buiten de deur plezier, voldoening, bezigheid en betekenis te vinden. Toch is het goed om ons huis, na onze man en kinderen (als we deze hebben), hoog op de prioriteitenlijst te zetten. Het te maken tot een plek waar het fijn is om te zijn doordat er orde en schoonheid heerst.
Natuurlijk betekent dat niet dat we altijd maar aan huis gekluisterd moeten zijn en soms is het juist voor de afleiding fijn om even iets anders te gaan doen. Maar het gaat erom dat we onze voldoening vinden in het dienen van God door Zijn prioriteiten tot de onze te maken.

Het huishouden bijhouden is niet iets wat er automatisch in zit, maar wel wat we kunnen leren. In Titus worden de wijze vrouwen opgeroepen de jonge vrouwen hierin te onderwijzen en de fijne kneepjes van het vak te leren. Velen van ons zullen het grotendeels hebben geleerd van huis uit. Daarnaast zijn er ook hele inspirerende websites beschikbaar, zoals www.timewarpwife.com waar een compleet ‘Housecleening schedule’ te vinden is. Ook op de weblog www.god-en-gezin.blogspot.com wordt heel regelmatig aandacht besteed aan huishouden en goedkope en zelf te maken schoonmaakmiddelen die goed zijn voor het milieu. Deze blogster schrijft ook veel over thema’s die in dit boek aan de orde komen en hoe zij dit praktisch toepast in haar gezin. Een aanrader om eens een kijkje te nemen.
Graag sluit ik af met een prachtige quote:

“Als Christus centraal staat, als de afwas, de was, al mijn werk mijn danklied voor Hem is, dan regent het vreugde. Als we met volle overgave alleen Christus dienen, dan worden we liefhebbende dienaars van iedereen. Dat geeft ons voldoening.”
Ann Voskamp – Duizendmaal dank

6 opmerkingen:

  1. Mooi stukje, Lisanne! Vooral de teksten zijn heel sprekend!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi hoe je dat schrijft.
    Sinds een jaar ben ik weer parttime gaan werken, omdat mijn man zonder werk kwam.
    Ik ben ruim 13 jaar thuis geweest om voor ons gezin en het huishouden te zorgen.
    Ik moet zeggen dat ik het nu vreselijk mis en ontzettend heimwee heb. Zodra we weer voldoende inkomsten hebben weet ik wat ik weer ga doen :-)

    groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je hier mooi over geschreven! Dank je wel. Ik heb ook erg veel moeite moeten doen om het huishouden-doen als een zegen te zien. Of dat ik anderen kan zegenen met een gezellig huis. Nu zie ik dat wel zo. Maar het heeft me toch wel wat traantjes gekost. Ook omdat ik de perfectie miste die anderen wel hadden ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, als we vergelijken brengt dat denk ik eerder onrust dan rust.. Laten we doen wat we kunnen en niet in een kramp schieten. Dankbaar zijn voor wat we van God gekregen hebben en wat Hij ons toevertrouwd heeft. Maar mooi dat je het nu ook als zegen ervaart!

      Verwijderen
  4. Mooi geschreven hoor! Zeker de moeite waard om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.