zondag 23 november 2014

Lekker koken + recept

In één van de hoofdstukken van het boek 'Vrouw naar Gods hart' (ik moet het hoofdstuk nog behandelen) adviseert Elizabeth om een aantal dossiermappen aan te leggen met onderwerpen waarover je meer wilt leren. Ik heb bij de Action leuke en goedkope mapjes gekocht en verzamel sinds die tijd gericht informatie of mooie documenten over diverse onderwerpen.
Een van die onderwerpen is koken / lekkere recepten en dat begint echt een hobby van me te worden. Zo maak ik tegenwoordig zelf mijn pannekoekenmix, heb ik de afgelopen week zelf een suikerbrood gebakken (zit wel veel suiker in, oeps) en heb ik voor het eerst een cake gebakken zonder e-nummers. Ontzettend leuk om te doen!
Ik haal overal recepten vandaan, maar vooral uit de gratis tijdschriften uit de supermarkt. Dirk van den Broek heeft bijvoorbeeld veel leuke, relatief eenvoudige en lekkere recepten in het blad staan en die scheur ik er steevast uit. Ik maak elke vrijdag een planning voor de komende week en daar komt een dergelijke map goed bij van pas. De komende tijd zal ik vaker recepten plaatsen die hier goed in de smaak vallen. Ze zijn niet altijd e-nummer vrij (vaker niet dan wel) en dat is opzich ook niet mijn doel, al probeer ik er wel meer op te letten dan eerst. Het is leuk om zelf sausjes te maken en geen pakjes te gebruiken; als dat lukt vind ik het al heel wat ;-).

Cottage pie - gehaktschotel met aardappelpuree
hoofdgerecht voor 4 personen, totale bereidingstijd ongeveer een uur.

Ingredienten
- 1 kg kruimige aardappelen
- 500 g rundergehakt
- 2 uien
- 1 winterwortel
- 1 eetlepel bloem
- 1 eetlepel tomatenpuree
- 2 theelepels gedroogde Italiaanse kruiden
- 150 ml kruidenbouillon (van poeder)
- 150 ml melk
- 200 g diepvriesdoperwten
- 75 g geraspte kaas
- paneermeel





Bereidingswijze
- Kook de aardappelen in 20 minuten gaar.
- Verwarm de oven voor op 200 graden celcius.
- Bak het gehakt rul (eventueel met een beetje boter, maar eigenlijk is dat niet nodig).
- Voeg de gesnipperde uien en wortel toe en bak dit mee met het gehakt.
- Strooi de bloem erover en schep de tomatenpuree, Italiaanse kruiden en de bouillon erdoor. Brengt dit alles aan de kook.
- Giet de aardappelen af, stamp ze fijn en roer ze met de melk en wat boter tot een romige puree.
- Schep het gehaktmengsel in de ingevette ovenschaal en strooi de doperwten erop.
- Verdeel de puree erover, strijk de bovenkant glad en strooi er wat paneermeel en de geraspte kaas overheen.
- Schuif de schaal in het midden van de oven en bak de pie in 25 minuten goudbruin en gaar.

Een ideaal recept voor als je gezin het liefst gewoon 'Hollandse pot' eet. Eet smakelijk!

6 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee van die mapjes! Ik ben ook al langer op zoek naar een goeie manier van archiveren, maar dit is makkelijk en overzichtelijk! En de
    Action zit vlakbij ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, die mapjes. Dat recept ziet er echt haalbaar en lekker uit. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk als je vaker een receptje plaatst! En die mapjes... ik denk dat ik vandaag ook even naar de Action moet...:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk je dat gratis leesvoer ;)
    Koken en bakken.,,, heerlijk...
    Moet wel glimlachen om je opmerking over 't suikerbrood... Hihi 't heet niet voor niets suikerbrood ;).
    Veel plezier met experimenteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leg je die mapjes dan in je keukenkastje ofzo? Wat een goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi,

    Wat een leuk idee over die mapjes! Ik ben een beetje bang dat ik het zou laten versloffen op een gegeven moment, maar zeker een goed idee! Heb zelf al m'n recepten opgeslagen via ''pinterest'', dus digitaal. Ook handig, en toch ben ik ook wel van de mapjes...misschien voor overige onderwerpen dan maar:)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.