dinsdag 23 december 2014

Hij houdt vast

Ik ben de goede Herder, Ik geef mijn leven voor de schapen.


Ik vind het beeld van de goede Herder zo ongelooflijk diep, zo teer, zo liefelijk. Jezus vergelijkt Zichzelf met een Herder die voor de schaapjes zorgt. Hij voedt hen, verzorgt hen, wast en verbindt hun wonden. Geeft Zijn leven voor die domme, eigenwijze diertjes die altijd geneigd zijn de verkeerde kant op te gaan.

As ek vandag moet terugkyk op my lewenspad
Dan sien ek al die draaie, elke kronkelpad
Die spore van my lewe is lankal reeds bepaal
Elke tree vertel 'n ou verhaal
Elke afdraaipaadjie sien ek duidelik raak
Maar deur dit alles Heer het U oor my gewaak
En oral in die donker het U my weer kom haal
Want U weet, elke kind kan soms verdwaal

Als ik terugkijk op mijn leven, dan kan ik niet anders dan concluderen dat ik heel wat keren ben verdwaald. Ik heb regelmatig op een dwaalspoor gezeten en mijn eigen weg bepaald. Gek genoeg dacht ik dat ik het zelf wel wist. Of ik hoopte het. Wat een wonder, dat als ik nu terugkijk, ik maar één conclusie kan trekken. Hij was er altijd en beschermde mij. Hij liet het niet toe dat ik viel! Ik hou mijn hart soms vast als ik denk hoe mis het had kunnen gaan in mijn leven. En dan te bedenken dat God me vast hield. Zo wonderlijk..

Sonder dat ek weet het U my altyd vasgehou
En sonder dat ek weet het U genade my omvou
Al my lewensdrome het U in U hand bewaar
Liewe Heer, U was nog altyd daar
Juanita du Plessis 

We zijn zo enorm kwetsbaar als mensen. Als Hij loslaat zijn we tot de ergste dingen in staat, daar ben ik van overtuigd. Ook als we denken dat we bepaalde dingen nóóit zouden doen. We zijn geen haar beter dan andere mensen. Echt niet!

Dat maakt nederig, klein en héél erg dankbaar. We hebben Hem nodig. Wat een zegen als je Hem mag kennen en mag weten in Zijn hand geborgen te zijn. Hij laat niet los!

5 opmerkingen:

Reacties worden zeker gewaardeerd.