donderdag 19 februari 2015

Groen(t)e smoothies

Had je me een half jaar geleden een groene smoothie voorgezet, dan had ik daar waarschijnlijk niet echt positief op gereageerd. Ik vond het er altijd maar vies uitzien. Hoe kon zoiets nou lekker zijn, van die rauwe groenten in een drankje. Nou, daar is verandering in gekomen! Ik ben sinds korte tijd in het bezit van twee kookboeken van Smakelijck, onder andere de versie 'Groenten'. Zij heeft ook een website en blog met allerlei heerlijke recepten zonder E-nummers, suikers e.d. Nadat ik me eens beter had ingelezen in het hoge gezondheidsgehalte van groenten vond ik dat het tijd werd om te proberen. En tot mijn verbazing vonden we het heerlijk! Zelfs mijn peuterdochter smikkelt ervan. En het is zo gemaakt.
Recept
- 1 glas water of versgeperste sinaasappelsap (dat laatste is lekkerder :-))
- Halve komkommer
- 2 handen groene bladgroente (bijv. spinazie, andijvie, boerenkool)
- 2 appels
- eventueel een banaan

Er zijn veel mensen die dit als ontbijt nemen en daarvoor is het heel geschikt maar niet voldoende (vind ik). Wij eten er in dat geval gewoon brood bij. Maar zeker als je 's avonds ook nog groente eet heb je je portie aanbevolen hoeveelheid wel binnen. Intussen eten we dagelijks dit soort groene smoothies en het bevalt ons uitstekend! Je kunt eindeloos variëren en er van alles bij gooien. Bijvoorbeeld dat halve bakje nog-net-niet-verlepte druiven of die zachte kiwi die eigenlijk op moet (mijn man doet hem zelfs met schil en al, niet teveel bij nadenken - het schijnt gezond te zijn haha).

Eet/drink smakelijk ;-)!

12 opmerkingen:

  1. Nou ... ik weet het niet hoor. Het zal best lekker smaken maar het heeft niet zo'n leuke kleur. Als je er jong mee begint zullen ze daar geen probleem mee hebben. En gezond eten is heel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, yum, lekker he.
    Hier wordt er ook enorm van gesmikkeld, ook door de kids ja. Leuk is dat he.
    Onze boys zijn inmiddels al zo gewend aan groen en groenten dat ze ook zelfs gewoon een hand rauwe spinazie opeten, zomaar ff tussendoor (apetrots, omdat ze er spierballen mee kweken, aangezien er ijzer in zit en sporters het ook eten;), of rauwe paprika of wortel.
    Leuk, het gaat van kwaad tot erger, ehh... van beter naar best:)
    Gaaf, dat ook je kleintje er al lekker van geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O ja, ik doe het zelf vaak als lunch, en dan een poosje later lekker een paar handjes amandelen (ben ik dol op en zijn ook prima ipv brood).
    En weet je wat ook lekker is? Een handje havermoutvlokken er doorheen blenderen. Dan is tie voedzamer, maar ook zo lekker zacht op je tong,mmm

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er lekker uit Lisanne!
    Fijn dat het zo goed bevalt....
    Jeanet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke en gezonde tip, ga ik ook es uit proberen. Fruit smooties ken ik wel en die zijn lekker! en ik ben niet zo dol op rauwe groenten, maar misschien wel als smootie... Zo kun je ook je portie groenten nemen natuurlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tineke, eigenlijk voeg ik aan onze fruit smoothie gewoon een hoop spinazie, soms een tomaatje en lekker havermoutvlokken en water/sap toe. En echt joh, je proeft het groene gehalte niet, je proeft gewoon nog steeds die fruitsmaak, alleen eet je stiekempjes ook rauwe spinazie mee :)

      Verwijderen
    2. Ja klopt! En komkommer erbij is ook superfris. Het smaakt echt heerlijk, die spinazie proef je niet.

      Verwijderen
  6. Heerlijk groen, dat moet wel gezond zijn!
    Erg leuke foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja heerlijk he, ik maak elke dag smoothie. Om en om: de ene dag een groene, de andere dag fruit-smoothie. Mijn dochter neemt het als ontbijt en daarom doe ik er flink wat havermout bij.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik maak meestal fruit smoothies , al doe ik er wel groente door die ook op moet en maak daar met yoghurt, honing en havermout een ontbijtje van, lekker ? nee niet echt,maar wel voedzaam en beter te verteren smorgens om half 6 dan brood, bovendien kan ik het savonds al klaar maken en ben dan smorgens minder tijd kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geef mij maar een sinaasappel. Ik houd niet van groen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.