zondag 1 februari 2015

Heb hen lief!

Zoals velen volg ook ik het nieuws en jaagt het wereldgebeuren me soms angst aan. Als ik de verhalen lees over groeperingen die de meest verschrikkelijke dingen aanrichten in mensenlevens ben ik soms geneigd met angst en beven naar de toekomst te kijken. Vreselijke beelden schieten soms door je hoofd en je vraagt je af in wat voor een wereld je kinderen opgroeien. En toen waren er de afgelopen week zomaar twee dingen die me weer nieuwe moed gaven.


Allereerst een kraambezoekje van iemand die een bijzondere tekst had voor ons kleine meisje(s). "Uit de mond van kleine kinderen en zuigelingen hebt U een sterk fundament gelegd (kracht gegrondvest), omwille van Uw tegenstanders... psalm 8:3". Deze tekst verwijst naar Mattheus 21:16 waar de Heere Jezus Zelf deze psalm 8 aanhaalt en zegt: "Uit de mond van jonge kinderen en van zuigelingen hebt U voor Uzelf lof tot stand gebracht." Een hoopgevende tekst! Juist het kleine gebruikt Hij om Zichzelf te groot te maken. Ik geloof dat God een plan heeft voor onze kleintjes. Zij zijn er om Hém lof toe te brengen. Dat is het hoogste doel van de mens, om Hem te verheerlijken en zich ten volle en voor eeuwig in Hem te verheugen.

Daarnaast luisterden we een cd met mooie liederen en toen mijn hart zich vulde met blijdschap en dankbaarheid voor de goedheid van God besefte ik ineens dat zij die mijn hart soms schrik aanjagen, die God helemaal niet kennen en hoogstwaarschijnlijk zelf handelen en leven vanuit angst. Het was alsof ik een stem in mijn hart hoorde die zei: "Heb hen lief! Zij kennen Mij niet en zijn op een heilloze weg." Ik moest denken aan de tekst uit 1 Johannes 4 waar staat: Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit (vs 18). Liefde is het tegenovergestelde van angst. Uit onszelf kunnen we hen die ons haten niet liefhebben. Maar door de Heilige Geest Die in ons woont als we van Hem zijn, kan het.


Betekent dat dat ik voor altijd helemaal vrij zal zijn van vrees? Ik denk van niet. Ik moet steeds weer naar Jezus blijven kijken als de toekomst me angst inboezemt. Maar wij hebben hoop! Hoop die niet onzeker, maar zéker is. En we mogen weten dat als het moment van lijden daar is, Hij ons de genade zal geven die we nodig hebben.

7 opmerkingen:

  1. Mooi, heel mooi en bemoedigend en wáár. Dank je wel.
    Toen tijdens het gebeuren in Parijs heb ik ook ineens (terwijl de boys hun jassen alweer aan hadden om naar school te gaan) met de kids gebeden voor de gijzelnemers en voor die gijzelaar in de drukkerij.
    Door er met de kinderen over te praten en te bidden, veranderde er ook iets in mijn hart.
    (ps: en ik vind het nog steeds heel bijzonder -samen met onze boys- dat die man in die drukkerij die zich verstopt had het overleefd heeft!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi en diepgaand blog Lisanne.
    Dankjewel.

    Lieve groet, Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi blogje! Ik denk dat het ons allemaal bezig houdt, wat gebeurt er in de toekomst? Ik werd zelf heel erg bemoedigd door een opmerking uit de mond van mijn puberdochter. Ik maakte mij 's avonds bezorgd om die dingen waar jij nu over schrijft. De volgende morgen gingen we samen naar een dienst, waar Open Doors vertelde over de vervolgde christenen. Op de terugreis sprak ik er met mijn dochters over hóe moeilijk het mij lijkt als je als ouder voor de keus gesteld wordt: Zweer je geloof af, of je kinderen zullen vermoord worden. Toen zei mijn dochter: Mam, ze kunnen je niks afpakken, je weet toch dat je kinderen naar de hemel gaan! God antwoordde door de mond van mijn eigen dochter.
    Hartelijke groet, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie blog over een herkenbaar onderwerp. Pas las ik een citaat: buig al je angsten om tot een gebed. Dat vond ik erg mooi en heb ik een paar keer gedaan. Het helpt. God helpt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Lisanne,

    Gefeliciteerd met jullie tweede dochter. Mooi wat je schrijft. Ik herken het. Het is zo donker in de wereld ! Maar er is altijd en voor iedereen hoop.

    Liefs, Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel voor deze blog. Ik vond hem heel leerzaam voor mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.