maandag 30 maart 2015

Uitingen van vreugde

"Dansen, mama?" Mijn kleine meid kijkt me vragend aan met haar donkerbruine ogen. Zie dat maar eens te weerstaan ;-). Ik sluit mijn telefoon aan op onze cd-speler en zoek een vrolijk lied op. En niet veel later gaan we samen door de kamer door. We hebben plezier. Ik zie haar genieten.


Dansen. Dat past ons nuchtere Nederlanders niet zo. Althans, mij niet. Nuchterheid, gecombineerd met verlegenheid. Misschien ook wel een vleugje schaamte. "Wat zullen ze denken! Ik ben toch geen kind meer.. Nee hoor, ik laat me niet zo gaan" zijn dan van die gedachten die waarschijnlijk velen zullen herkennen.
We bezoeken een internationale gemeente. Tijdens het zingen kijk ik eens rond. Mijn oog blijft hangen op een donkergetinte dame. De vreugde straalt van haar gezicht. Ik zie haar bewegen. Zonder schaamte en vol passie. Ik vind het prachtig!
In vele culturen hoort dansen er helemaal bij. Ik herinner me een heerlijk weekend van 'Werkers in de wijngaard' waar een groep Koerdische christenen langs kwam en we een heuse reidans uitvoerden in de hoofdzaal. Stoelen aan de kant en gaan. Wat een vreugdevolle sfeer!

In de Bijbel wordt veel gedanst. Het is telkens weer een uiting van blijdschap en vreugde. Bijvoorbeeld wanneer de strijd gewonnen was, bij de uittocht uit Egypte, bij het terugbrengen van de ark - David ging zelfs voorop.
..een tijd om te huilen en een tijd om te lachen, een tijd om rouw te bedrijven en een tijd om te huppelen. Prediker 3:1-4
Dansen mag! Het is mooi, wanneer het een vreugde-uiting van je hart is. Wanneer het niet gericht is op jezelf, op losgaan of uit je dak gaan. Ik geloof dat God ervan geniet wanneer mensen op hun geheel eigen wijze Hem dank, eer en lof toebrengen. Hij heeft hen tenslotte Zelf gemaakt met al hun veelkleurigheid en expressie.
Ik hou het voorlopig maar binnen de grenzen van mijn eigen huiskamer, samen met mijn meisje. In de hoop dat zij onbevangen zal blijven :-). En straks, in de hemel.. zullen we dansen. Ik geloof het zeker!

8 opmerkingen:

  1. Zelfs Jezus barstte uit in een lofzang! Hier een mooi muziekje voor jou. Ik hoop dat je het leuk vindt. Je hoeft er niet op te dansen. Het is mooi om mee te zingen. Ik vind het heerlijk omdat er niet van die oorverdovende drums in meespelen: "Living for Jesus a life that is true."
    https://www.youtube.com/watch?v=ZIeXAqtvV8U

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het lied beluisterd, het is prachtig! Dankjewel.

      Verwijderen
  2. Onze jongste van 2 gaat ook altijd klappen en dansen op alle eer aan God. Je wordt er blij van, heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar! Ik houd het ook binnen de muren van mijn huis. Maar vind het dan wel heerlijk om met Boaz te zingen en lekker te bewegen. In de hoop dat Boaz zich t.z.t. lekker vrij zal voelen om zijn emoties richting God ook op die manier te uiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien beginnen met kleine volksdansjes. Is best leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk stukje om te lezen! Doet me ook denken aan Mattheüs 18; worden als kinderen. En kinderen houden van dansen:)!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.