zaterdag 23 mei 2015

Die barmhartigheid doet

Járenlang werd iedere zondag in mijn vroegere kerk de wet voorgelezen. Op een gegeven moment kun je hem dromen en bestaat de kans dat je er helemaal niet meer naar luistert. De woorden zijn zo bekend geworden en zijn daarnaast vooral zo gebiedend. Gij zult niet dit, Gij zult niet dat.. Allemaal mooie en goede dingen hoor, maar soms kan het je ook wel eens ontmoedigen omdat je in eigen kracht niet in staat bent je er aan te houden.
En als je dan zelf de Bijbel doorleest en stuit op diezelfde wet kan er zomaar ineens iets uitspringen. Iets waarvan je helemaal vergeten was dat het er stond!

Maar Die barmhartigheid doet  
aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen.

Ineens valt het me op. Temidden van al die geboden en vooral verboden ineens dat hoopvolle zinnetje. Hij doet barmhartigheid aan hen die Hem liefhebben en ernaar streven te doen wat Hij van hen vraagt.  
Barmhartigheid; 1) Goed zijn in sociale zin 2) Goedertierenheid 3) Gezindheid van medelijden hebben 4) Genade 5) Mededogen 6) Medelijden 7) Ontferming.
Goed is de Heere voor wie Hem vrezen! Hij heeft ons lief, voor wij Hem liefhebben. Hij stort in ons hart liefde uit voor Hem en geeft ons de kracht om Zijn geboden in acht te nemen. Hij is barmhartig, voordat we Hem liefhebben en als we Hem liefhebben.

Een van de mooiste preken die ik heb gehoord over de barmhartigheid van de Heere plaats ik hier. Het gaat over de barmhartige samaritaan versus de Heere Jezus die jou oppakt, je wonden verzorgt, heelt.. en je vervolgens zoals Christus mag worden voor je omgeving. Luister hem eens op je gemakje komende week, als je een grote strijk hebt weg te werken bijvoorbeeld. En verwonder je over Wie Hij is voor jou en wil zijn!

5 opmerkingen:

  1. Juist het horen van de wet maakt ons bewust dat we Christus nodig hebben, dat we het vanuit ons zelf niet kunnen. Dat maakt het wonder van ontvangen genade alleen maar groter. Dat ik tegen al Gods geboden gezondigd heb en NOCTHANS GOD ZONDER ENIGE VERDIENSTE VAN MIJ. War een ontzagelijk wonder! Dan wordt elke keer als we die wet horen ik steeds minder, maar Hij steeds meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar ben ik het mee eens. Ik heb deze blog al een paar dagen geleden gelezen maar kon nog niet reageren omdat ik er goed over na moest denken. En nu lees ik dit bericht. In onze kerk wordt elke zondag de wet voorgelezen en ik zie de wet helemaal niet als iets negatiefs met allemaal verboden en geboden. God heeft ons geschapen en hij weet dus precies wat goed voor ons is. De wet is liefde. Ik vind het een zegen dat de wet ons elke week in vrijheid voorgelezen mag worden.

    Lisanne wat leuk dat je familie op Urk hebt wonen;) ik heb je schoonvader wel een klein beetje gekend. De pastorie was niet ver van mijn ouderlijk huis. Wie weet kom ik je nog eens tegen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele mooie preek, niet tijdens de strijk maar tijdens de schoonmaak geluisterd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel! De preek ga ik nog luisteren. Maar je blog is op zich al een zegen voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het allermooiste is dat de wet van God komt en dat het leefregels zijn die de Heere voor ons mensen heeft bedoelt.
    De wet is juist een cadeau van God omdat hij wil dat we zullen leven en niet sterven. Dat we zullen zien dat we inderdaad Christus nodig hebben. Niet ik leef, maar Hij leeft in mij. Gestorven aan de wet, opgestaan in een nieuw leven in Christus.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.