maandag 11 mei 2015

Ham-preitaart

Ik maak altijd op vrijdag een eet-schema voor de komende week en soms vraag ik wel eens aan mijn man wat hij graag zou willen eten. Intussen is dat een open deur, want hij roept standaard: 'Prei!' ;-). Hij is er dol op. Deze ham-prei taart valt hier dus in de smaak. De combinatie met spekblokjes maakt het echt heerlijk.

Recept
Bereidingstijd ca. 20 min, oventijd 25 min
4-5 plakjes bladerdeeg
2 prei in smalle ringen
200 gr champignons
250 gr spekjes
4 eieren
125 gr crème fraiche
1 tl kerrie
geraspte kaas
(kokos/olijf)olie

Verwarm de oven voor op 200 graden. Bekleed een taartvorm met het bladerdeeg. Om het bladerdeeg goed gaar te krijgen, adviseer ik om de bodem blind te bakken (dit kan ook met rijst en soms doe ik het gewoon zo, dan komt hij wel wat omhoog maar dat komt wel weer goed als de vulling erin geschept wordt) omdat hij anders nat blijft. Prik gaatjes in de bodem.
Verhit de olie en roerbak hierin de prei en champignons een aantal minuten. Bak in een andere pan de spekjes, schep ze door het groentemengsel en verdeel de vulling over de deegbodem. Klop de eieren los met de crème fraiche en kerrie. Breng op smaak met een beetje versgemalen peper en giet het eimengsel over de vulling. Bestrooi met de geraspte kaas en bak de taart 40 minuten in het midden van de oven.

Het voordeel van een ovengerecht vind ik altijd dat ik de keuken alvast helemaal glad kan ruimen :-) en dat is heerlijk voor je aan tafel gaat.

Eet smakelijk!

7 opmerkingen:

  1. Lekker recept! Hartige taart is hier ook favoriet. En dat de keuken vroeg aan kant is is mooi mee genomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Lisanne, ik lees sinds enkele weken 's nachts tijdens het voeden van mijn kleine meisje jou blog en die van Annemarie. Wat schrijven jullie mooi zeg. We kennen elkaar verder helemaal niet maar ik vond het leuk om te lezen dat dat je, net als mij ook 25 jaar bent en ook moeder bent van twee meisjes! Mijn oudste is in april twee jaar geleden en de tweede is 6 maart geboren. Ik vind bemoedigend om jullie blogs te lezen en dank God hiervoor. En de preitaart... Die had ik ook toevallig afgelopen zondag gemaakt! Alleen gebruikte ik slagroom ipv crème fraîche.
    Groetjes Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Lianne,
      Wat ontzettend leuk om te lezen! Dan lijken onze levens inderdaad wel erg op elkaar :-) woon je niet 'toevallig' in Rotterdam? Want dan zou het leuk zijn om een keer te ontmoeten. Ik wens je heel veel zegen toe in het moederschap! Hartelijke groetjes

      Verwijderen
  3. Nog even een toepasselijke quote:

    The homemaker has the ultimate career. All other careers exist for one purpose only - and that is to support the ultimate career. (C.S. Lewis)

    Gr Lianne




    .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er erg smakelijk uit, maar oei oei oei.. voor ons allergenen clubje niet zo'n succes! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan me voorstellen dat je man dit als zijn favoriet heeft, klinkt als een lekker recept. Het voordeel van een ovenschotel is inderdaad dat je even de tijd hebt om de keuken aan kant te maken, of even wat te lezen. Heel praktisch! Groetjes, Louise

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.