woensdag 24 juni 2015

Lijken op Hem!

Als zonen en dochters van de Heere is het ons doel dat we steeds meer gaan lijken op Zijn Zoon. Je hoort het vaak in lezingen, in preken. Maar wat betekent het nu om te lijken op Jezus? Wat is Zijn karakter? Ik beluisterde pas een hele mooie lezing over volwassenheid waar het ging over de karaktereigenschappen van de Heere Jezus die onder andere beschreven staan in Galaten 5:22. Het heeft mij een spiegel voor gehouden. Weerspiegel ik de Heere Jezus in mijn leven? Graag ga ik de karaktereigenschappen langs.


Empatisch (liefde) 
Een volwassen vrouw is empatisch, heeft inlevingsvermogen en is niet op zichzelf gericht. Zij probeert bij te dragen aan het welzijn van anderen en zoekt het beste van de Heere voor die ander. In Filippenzen 2:3 zegt: "Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf."

Flexibel (blijdschap)
Een volwassen vrouw is flexibel, bereid zich aan te passen naar veranderende omstandigheden en neemt alles met een lach. De wetenschap dat de Heere alles in Zijn hand heeft geeft haar de rust om mee te bewegen op plotselinge bewegingen of wijzigingen. Zij is in staat om zonder morren en bitterheid eventuele eigen plannen los te laten zonder humeurverlies.

Stabiel (vrede)
Een volwassen vrouw is stabiel. Zij is evenwichtig, nuchter en rustig onder moeilijke omstandigheden. Haar innerlijke vrede wordt niet aangetast door moeilijkheden. Dat is het tegenovergestelde van iemand die twijfelt en lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt (Jakobus 1:6).

Aanvaarding (geduld)
Een volwassen vrouw aanvaart andere mensen zoals ze zijn. Zij aanvaart bijvoorbeeld haar man met zijn tekortkomingen en accepteert hem zonder hem te vergelijken met andere mannen. Zij aanvaard mensen die dingen anders aanpakken dan zij zou doen. Zij heeft geduld met mensen.

Onzelfzuchtig (vriendelijk)
Een volwassen vrouw deelt zichzelf met anderen. Zij doet en zegt vriendelijke dingen. Zij dient zonder iets terug te verwachten.

 
Toegewijd (goedheid)
Een volwassen vrouw is toegewijd aan de waarheid. Ze gehoorzaamt onafhankelijk van omstandigheden. Ze laat zich niet leiden door anderen en streeft ernaar om in haar denken, spreken en handelen te doen wat de Heere verlangt.

Betrouwbaar (geloof)
Een volwassen vrouw komt haar verantwoordelijkheden na. Ze is iemand waar mensen op kunnen vertrouwen. Ze is trouw. Een prachtig voorbeeld is Daniël. In Daniël 6:5 wordt beschreven dat tegen hem geen enkele grond voor een aanklacht, of iets verkeerds, kon worden gevonden omdat hij betrouwbaar was en er geen nalatigheid of iets verkeerds bij hem te vinden was.

Gezond zelfbeeld (zachtmoedigheid)
Een volwassen vrouw heeft zichzelf aanvaard zoals de Heere haar heeft gemaakt. In psalm 139:14 staat: "Ik loof U omdat ik ontzagwekkend wonderlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken, mijn ziel weet dat zeer goed." Zij is niet afhankelijk van de goedkeuring van anderen. Haar identiteit ligt in de Heere Jezus Christus. Zij weet zich aanvaard door de Vader. Zij is zachtmoedig, bereid om zich te laten vormen en kneden.

Gedisciplineerd (zelfbeheersing)
Een volwassen vrouw is gedisciplineerd, evenwichtig. Ze beheerst zichzelf, haar tong, haar verlangens. Dit alles in ontspannenheid.

"Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft. Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen." Johannes 15:4,5.

Verlang jij er ook zo naar om zo'n vrouw te zijn? Je zult ongetwijfeld tot de conclusie zijn gekomen dat dit in eigen kracht onmogelijk is. Blijf in Hem! Kom veel in Zijn nabijheid. Ze zeggen wel eens dat een man en vrouw naar mate ze langer met elkaar getrouwd zijn, steeds meer op elkaar gaan lijken. Zo is het ook met de Heere Jezus. In Zijn nabijheid zijn kan niet anders dan een uitwerking hebben in jouw leven. Dus schuif zo nu en dan al die andere - ook heel belangrijke - dingen aan de kant en zoek Hem op.
Geef mij dagelijks de genade, Heere, om mijn prioriteiten te leggen bij alle dingen die onzichtbaar, maar uiterst belangrijk zijn. Ann Voskamp

8 opmerkingen:

  1. Nou, dit vind ik best moeilijk! En dan kom ik heel erg veel tekort. Meen je dat je aan alles moet voldoen? Ligt de lat niet heel hoog dan? Klopt dat je moet blijven in Hem. Maat dat alleen vind ik al moeilijk soms...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Catharina,
      Het was niet de bedoeling om je te ontmoedigen :-)! Ik heb juist niet willen schrijven alsof het een maatstaf is waar wij aan moeten voldoen. Maar juist dat het onze verantwoordelijkheid is om in Hem te blijven, dan zál Hij de vrucht geven. Veel zegen! Lieve groetjes

      Verwijderen
  2. Prachtig. Zo mooi geschreven. Dank je wel Lisanne. Ik ben niet perfect in mezelf. Wat betreft de eigenschappen van een volwassen vrouw heb ik nog maar een klein beginnetje. Ik heb veel zwakke plekken en blinde vlekken. Maar de Heilige Geest in mij en alle andere gelovigen helpt me om te doen wat God wil dat ik doe en te zijn wie God wil dat ik ben. Ik las ergens: "Verbonden met Jezus Christus de Opgestane Heere, kunnen ook wij opstaan, elke dag opnieuw. Onze God is een Ontfermer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel. Mooi geschreven. Deed me aan Elizabeth George denken. Die schrijft ook zo in haar boeken. Als je met kracht uit de hoogte bekleed wordt ga je steeds meer op Hem lijken. Nooit helemaal zoals Hij want Hij was de enige die echt volmaakt is in alles. We hebben de Heilige Geest veel intenser nodig dat we denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig blog. Ik heb nu e en de tijd om rustig te lezen.
    Al die klei e momenten zijn een geschenk op zich en nu mag ik even genieten van jouw woorden.
    Weest dan volmaakt....samen met ZIJN leiding zijn we op weg naar het volmaakte.
    Lieve Lisanne ik wens je de Liefde en nabijheid van de Heer toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk blogje! bedankt voor het delen (ˆ◡ˆ)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.