donderdag 9 juli 2015

DIY - miniponpons maken

Ik vind het heel leuk om cadeautjes heel gezellig in te pakken ;-). Ik heb in mijn kast in de woonkamer een laatje gereserveerd voor alles wat je daarbij kunt gebruiken. Jutetouw, stempeltjes, tape met allerlei leuke motiefjes en streepjes, doorzichtig inpakpapier, kartonnen labels, lintjes, gestreepte touwtjes, houten knoopjes en ga zo maar door.. Gewoon omdat het heel leuk is om iets te geven wat er leuk uit ziet, maar ook omdat het leuk is om te knutselen. Winkels waar je heel goedkoop en leuk van dit soort dingetjes kunt kopen zijn onder andere Hema, Action en de SoLow.


Hier had ik zelf pindarotsjes gemaakt met extra pure chocolade en ongezouten pinda's (zie voor werkwijze oa het blog van Julia). Dit leuke papieren bakje is te koop bij de action en deze labeltjes ook. Ik maakte er een mini-ponpon bij.

Ik vond bij Kruidvat zijdepapier vellen op A4 formaat. Ongeveer een jaar geleden heb ik met een vriendin voor haar bruiloft een heel aantal ponpons gemaakt voor de versiering van de feestlocatie, dus werd ik daar weer aan herinnerd en bedacht ik me dat het wel leuk zou zijn om ze in het mini te maken voor op cadeautjes. Je kunt ze maken van zijdepapier, maar ook van crêpepapier, servetten e.d.

Zorg dat je 8 gelijke stukjes papier hebt. Iets minder kan ook, maar de kans is groot dat ze dan niet zo vol worden. Vouw ze samen in smalle strookjes. Als het papier langwerpig is, vouw dan aan de korte kant. Anders lijkt het meer op een strik ;-). Knoop in het midden een leuk touwtje en knip de uiteinden rond of in een puntje af. Vouw de waaier weer open en trek één voor één voorzichtig de velletjes los van elkaar. Voilá!

p.s. Wil je hem op een cadeautje plakken, dan volstaan minder velletjes ook en vouw je ze allemaal naar één kant. De onderste plak je dan vast.


7 opmerkingen:

  1. Wat ziet dat cadeautje er leuk uit! Heel gezellig. Die pompons zijn ook geweldig! Bedankt voor de tips en de link! Groetjes, Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een gave apart hoor! M´n zusje vind dat ook zo leuk om te doen. Bij mij is het vaak op het laatste moment nog even inpakken en wegwezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk om zo lekker even te freubelen en knutselen. Hier ook een doos met bakjes vol spul met touwtjes, stempeltjes, stickertjes en mooie plaatjes, papier en al die andere spulletjes waar je handen van gaan jeuken als je het ziet. Die pompoms hoop ik ook een keer te maken (bedankt voor de tip). Heb jij die pompoms al eens geprobeerd met decopatch papier? Daar heb ik namelijk nog enkele van liggen met hele leuke patroontjes, maar ik heb geen idee of het daarvoor geschikt is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad heerlijk om op z'n tijd te doen! Decopatchpapier ken ik niet.. voorwaarde is dat het heel dun is, dan lukt het het beste.

      Verwijderen
  4. Wat n leuke post! Die pompoms maakte ik hier vorig jaar, gewoon voor boven de eettafel, stond best vrolijk zo in de zomer :) Hier hebben we ook zo'n la met leuke dingen, soms gooien we alles op tafel en gaan lekker aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.