dinsdag 28 juli 2015

Gezonde lekkernij: twixrepen

Deze heerlijke en gezonde versnapering deel ik graag! Hij komt van Voedzo, een website met recepten zonder suiker en allerlei gezonde ingrediënten. Toen ik vorige week een prachtige staafmixer met twee hakmolens kreeg van mijn man (echt een hele handige en fijne keukenhulp), heb ik hem voor het eerst gemaakt. Wees gewaarschuwd: het is verslavend lekker!


Dit heb je nodig

Voor de koeklaag
100 gram bakmeel (gezonde variant: speltmeel, havermeel of gemalen havermout)
40 gram (palm- of kokosbloesem)suiker
60 gram kokosolie of roomboter
1 tl bakpoeder
snufje zout

Voor de karamellaag
200 gram dadels
1 el kokosolie of roomboter

Voor de chocoladelaag
120 extra pure chocolade
1 el kokosolie of roomboter

Ik heb de hoeveelheid kokosolie zelf aangepast omdat ik vond dat er uiteindelijk teveel in zat.

Werkwijze
Verwarm de oven voor op 170 graden. Neem een cakeblik en bekleed deze met bakpapier (dan kun je de koek er makkelijker uithalen, maar met alleen invetten lukt het ook). Meng in een kom de ingrediënten voor de koeklaag. Doe het mengsel in het cakeblik en druk overal aan met de bolle kant van een lepel. Zet het cakeblik 12-15 minuten in de over en laat de koeklaag goed afkoelen.
Pureer de ingrediënten voor de karamellaag en verdeel deze over de koeklaag.
Smelt de chocolade en olie au bain marie en verdeel over de karamellaag. Laat het geheel in een half uur in de koelkast harden en snij de koek in stukken of repen. Eet smakelijk!

10 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit zeg..leuk om eens te proberen.
    Chocola is altijd goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gisteren gemaakt, en inderdaad echt verrukkelijk!! 't Was nog een plakkerig gedoe om de karamellaag op de koeklaag te krijgen. Met een lepel of mijn vingers lukte dat niet, maar met een plastic spatel ging het prima :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is echt heerlijk, ik heb ze glutenvrij gemaakt en ze zijn nog vegan ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oei.... die zien er lekker uit! Ik maak ook regelmatig recepten van Voedzo, maar deze heb ik nog nooit gemaakt. Van het weekend maar eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij ziet er heerlijk uit! Altijd fijn om te zien dat iemand een recept al getest heeft, dat geeft nog meer kans op succes :-) Hoelang doe je er ongeveer over?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze zijn heerlijk; deze twixrepen! Afgelopen week maakte ik ze voor mijn verjaardag en ze vielen erg in de smaak.
    Plaats je binnenkort weer een blogje?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker hoor. Ik mis (!) je blog. Gaat het goed met jullie?

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.