donderdag 16 juli 2015

Houden van je imperfecte huis

Het is alweer 3 jaar geleden dat wij verhuisden van een supergezellig maar piepklein twee-kamer appartementje naar een mooi nieuwbouwhuis in Rotterdam Pendrecht. Wat een overgang was dat. Ik was hoogzwanger van onze oudste en we hadden net op tijd alles een beetje af toen zij geboren werd.
Intussen is er al heel wat veranderd in ons huis en dat valt vooral op als ik nog eens oude foto's terugkijk. Een witte kale muur is inmiddels veranderd in een mooie taupebruine muur, mijn lage dressoir heeft plaatsgemaakt voor een wat hogere echte brocante en in krijtverf geverfde kast en zo kan ik wel even doorgaan.. het huis is steeds meer af en wordt al maar gezelliger. En toch heb ik gemerkt dat ik wel bezig kan blijven met dingen aanpassen in huis en dat ik me soms nog wel eens richting visite verontschuldig dat 'echt nog niet alles af is hoor' en dat mijn woonkamer toch niet zo groot is als ik zou willen. Ik heb hier en daar nog wel wat wensen, zoals meer kleur op muren in het huis of een vloerbedekking op de trap..

Toen las ik een blog over het houden van het huis waar je woont, ook als het niet perfect is. En dat was voor mij een les. Ik ontdekte dat ik soms ondankbaar ben voor wat ik allemaal heb gekregen van de Heere in dit mooie en fijne huis. Een huis waarin ik de Heere kan ontmoeten, een toevluchtsoord voor mijn kostbare gezin kan creëren en een plek waar ik de liefde van Christus met anderen kan delen. 
Er is niets mis met het mooi en gezellig maken van je huis. Maar als het volgens ons niet voldoende is omdat het niet geheel voldoet aan de norm van de maatschappij planten we een zaadje van ontevredenheid in ons hart. Een zaadje wat kan uitgroeien tot iets veel groters én bovendien behaagt het de Heere niet.
Met zoveel gezinnen die helemaal geen thuis hebben, geen dak boven hun hoofd, is het goed om de wensen van mijn hart opnieuw te evalueren.
Hoe kan ik van Gods zegen genieten als ik niet geheel tevreden ben met de plek die God ons gegeven heeft?

Tips om echt te leren om van je huis te houden
 
Focus op het positieve
Het is zo makkelijk om je te concentreren op de negatieve aspecten van je huis. Maar wat verandert je houding als je jezelf richt op de positieve dingen die jouw huis te bieden heeft. Het is goed om hier eens over na te denken. Waar wordt je blij van?
Als ik daar over nadenk begin ik me te schamen dat ik nog steeds niet helemaal tevreden ben. We hebben gewoon een heerlijk huis. Klaar! Genoeg ruimte, een grote tuin, een heerlijke keuken, een grote zolder.. Ik merk dat ik ontzettend dankbaar wordt door na te denken over alle voordelen van ons huis.

Maak een toevluchtsoord
Ons huis moet een haven zijn. Een plek om te genieten en nieuwe herinneringen te creëren. 
Ik geniet persoonlijk erg van een opgeruimd huis. In de donkere maanden overal kaarsjes, een warm kleed op de grond. Ik vind het mooi om op verschillende plekken Bijbelteksten op te hangen. Een vaasje met mooie rozen of tulpen op zijn tijd. Dit soort kleine dingen veranderen de ruimte in huis maar ook je eigen stemming. Denk na over wat jou vreugde brengt en wat bij jullie thuis helpt om het huis tot een fijne plek te maken. Zie bijvoorbeeld de blog van Annemarie voor allerlei leuke tips.

Wees gastvrij
Inmiddels heb ik het verleerd, maar in het begin vond ik gastvrij zijn erg ingewikkeld. Zo wilde ik dat mijn hele huis opgeruimd en schoon was als ik gasten kreeg en het eten wat ik kookte moest ook allemaal goed zijn. Maar door op deze dingen te focussen verlies je uit het oog wat echt belangrijk is. Het delen van je hart.
God verlangt van ons dat wij een hart hebben wat dient en aandacht heeft voor die ander. Hoe kunnen we dat beter oefenen dan ons huis open te stellen? Ons huis is een middel dat we kunnen gebruiken om gemeenschap te hebben met anderen, om ons getuigenis te delen met hen die de liefde van Christus nodig hebben, om een luisterend oor en gezelligheid te bieden. Inmiddels heb ik geleerd wat een zegen het is om gastvrij te zijn en ook bij anderen gastvrij ontvangen te worden.

Kies dankbaarheid
Het is makkelijk om je te concentreren op het negatieve in zo het zicht te verliezen op hoe gezegend we echt zijn. Neem elke dag de tijd om God te danken voor je huis en houd daarbij in gedachten dat dit niet onze permanente woning is.

Dankbaarheid leert ons om tevreden te zijn in onze omstandigheden, hoe die ook mogen zijn. 

Niet dat ik dit zeg vanwege gebrek, want ik heb geleerd tevreden te zijn in de omstandigheden waarin ik verkeer. Fil 4:11.

De principes heb ik met toestemming overgenomen en vertaald van www.club31women.com.

9 opmerkingen:

  1. hoi, mooi geschreven.
    Het is iets waar ik de laatste tijd ook veel mee bezig ben. Wij hebben geen woonhuis, maar een flat en hoe mooi ook, mijn verlangen naar een huis blijft..
    Toch wil ik tevreden zijn met alles wat ik wel heb, en om daarvan bewust te blijven ben ik ook een blog begonnnen. Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sinds kort volg ik je blog en ik waardeer je mooie berichten! Ik woon nu bijna een half jaar in een kleine bovenwoning en herken me in wat je schrijft. Mijn huis is ook nog lang niet perfect en als er gasten komen, ben ik ook geneigd om dat naar hen toe te benoemen. Maar inderdaad; genieten van je huis is soms ook gewoon een keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie blog weer! Je hebt helemaal gelijk. Ik kan me soms ook zo druk maken over de to do list voor in het huis. Het komt nooit af. Misschien is het accepteren beter inderdaad. En daarbij ben ik ook gelukkig heel blij en dankbaar voor ons huis! Dat ik altijd weer extra waardeer nadat we in een caravan geleefd hebben in de vakantie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Lisanne, al een tijdje lees ik je stukjes, ze zijn herkenbaar en bemoedigend.
    Ook dit over je/ons huis. Ik ben ook dankbaar voor het thuis wat ik mag hebben met mijn man en 2 kinderen. De ene keer zie je inderdaad dat dit nog leuk zou zijn of dat eigenlijk een verfje moet maar vaker kan ik daar doorheen kijken als ik naar hen kijk die het zoveel minder hebben als wij of in andere moeilijke omstandigheden zitten.
    En God dankbaar zijn voor de zegeningen die wij elke dag mogen ontvangen van Hem.
    Wat ik alleen wel soms lastig vind zijn buren, wij hebben mensen in de buurt die soms denken dat ze in een hutje op de hei wonen ;-) Ik vind het prima als mensen anders leven als wij maar hoef daar niet perse van mee te genieten ;-) Daar mee om te gaan vind ik best lastig omdat dat soms je woonplezier in de weg staat. Ik snap dat in de buurt burengeluiden zijn en wij daar ook ons aandeel in hebben maar ik probeer altijd wel rekening met anderen te houden.
    Herkenbaar?
    Wel fijn om te delen..
    Groetjes Marthe

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi om te lezen. Maar in de praktijk soms best moeilijk. Gastvrij zijn is zo mooi. Wat als je kind autisme hebt en op zijn kamer gaat zitten als er iemand komt? Met oudere kinderen wordt het lastiger.

    Ik maak me niet zo druk om de mooiigheid in mijn huis. Als het maar een veilige plek is. Als je ooit meegemaakt heb wat onveiligheid is in je eigen huis ben je blij dat je gerust kunt ademhalen. Dat je je kinderen kunt koesteren zonder op je hoede te zijn voor wat dan ook.

    Dank voor de linkjes!

    Focus op het positieve vind ik erg goede les.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uit m'n hart gegrepen, maar dat wist je al een beetje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! En ik heb zo genoten van je rozen! Ze zijn al een beetje op, maar laat ze toch nog even staan:)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Lisanne, ik had net even de tijd om je stukje rustig door te lezen: heel erg mooi!!
    Liefs Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.