donderdag 15 oktober 2015

Meditatie

Ik sta altijd op scherp als ik dergelijke termen voorbij hoor komen. Van die zweverige, spirituele activiteiten waar je als christen ver uit de buurt moet blijven. Maarja, mediteren opzich hoeft natuurlijk helemaal niet verkeerd te zijn. Sterker nog, ik las van de week een prachtig stuk in het boek van Lou Priolo over mediteren en besloot dat het een plek moet krijgen in mijn leven. Wat ik bedoel? Ik citeer:

"Meditatie maakt waarheden die we hebben ontvangen, maar die nog niet zijn opgenomen in ons karakter, vast in ons hart. Meditatie is een middel dat de Geest van God effectief gebruikt om de waarheid die we eerder alleen intellectueel of oppervlakkig ontvangen hebben, waarheid die nog niet verteerd en nog geen deel van onze aard geworden is, te laten samensmelten met ons karakter."

aldus Lou. Vervolgens citeert hij een puriteinse prediker die in zijn boek 'Heart Treasure' het volgende zegt over meditatie.

"Gebrek aan meditatie is de voornaamste reden dat zo veel belijdende christenen, ondanks het feit dat ze het voortreffelijkste onderwijs ontvangen, nog steeds onwetend, instabiel en onvruchtbaar blijven, als mensen 'die altijd leren en nooit tot kennis van de waarheid kunnen komen' (2 Tim 3:7). Van alle kanten ontvangen zij onderricht, maar hun hart en gedachten zijn als een zeef waaruit alles even snel wegvloeit als het erin gegoten wordt. De indrukken die de waarheid in hun gedachten achterlaat zijn net zo tijdelijk als letters in het zand langs de zee, die door de volgende golf voor altijd worden uitgewist. Maar meditatie prent waarheid diep in het bewustzijn, en graveert het op de tafelen van de 'innerlijke mens', 'zoals met een punt van een diamant of laserstraal'. Zo wordt het opgenomen in de ziel en gaat het er als het ware deel van uitmaken; het is altijd aanwezig om de genegenheden van het hart te reguleren en al zijn bewegingen te beheersen en te sturen."


Enige tijd geleden las ik de geschiedenis van de zaaier en toen werd ik echt getroffen door het stukje uit Lukas 8, vers 14: "En bij wie het zaad in de dorens valt, dat zijn zij die het hebben gehoord, maar die gaandeweg door de zorgen en rijkdom en genietingen van het leven verstikt worden en geen vrucht dragen." 
Hoe vaak heb ik het Woord wel niet gehoord en gelezen! Hoeveel vrucht draagt dat Woord nu daadwerkelijk in mijn leven? Waarop is mijn focus? Ben ik steeds bezig om het Woord van God in mijn gedachten te hebben, zoals zo vaak in psalm 119 wordt gezegd? Of lees ik het eens af en toe en ben ik na een uur alweer vergeten wat ik gelezen of heb gehoord in de kerk? Terwijl ik alweer druk ben met de bezigheden en zorgen van deze wereld?

Ergens achterin zijn boek geeft Lou een heel aantal tips voor het bestuderen en mediteren van de Bijbel.
  • Kies een hoofdstuk of onderwerp dat je bezig houdt.
  • Bid om wijsheid om te begrijpen wat wordt bedoeld met het gelezen Bijbelgedeelte en hoe je het kunt toepassen.
  • Onderzoek en interpreteer de tekst die er voor jou uitspringt.
  • Zoek sleutelwoorden of principes die niet in de tekst staan, maar die behulpzaam zijn om het vers steeds in dagelijkse situaties te herinneren. 
  • Memoriseer de tekst.
  • Probeer zoveel mogelijk toepassingen te maken in 5-10 minuten
  • Maak een persoonlijke toepassing die je in de praktijk kunt brengen.
  • Mijn eigen tip: hang dergelijke teksten op bekende plekken in huis zodat je er steeds aan herinnerd wordt.
Het zal misschien betekenen dat je keuzes moet maken om je tijd anders in te richten. Maar hoe kunnen we dienen, hoe kunnen we ons overal voor inzetten, zonder gevuld te zijn met Gods Woord? Hoe kunnen we echt groeien en bloeien als we het Woord geen kans geven ons te vormen en te kneden?

Ik ben aangespoord! Verlangend om steeds meer te worden zoals God mij bedoeld heeft. De rijkdom in Hem Zelf en de schrift meer en meer te ontdekken. Misschien betekent dat wel dat ik voorlopig minder ga bloggen om meer tijd te hebben voor studie én de praktijk. Want de Bijbel zegt ook dat we niet alleen hoorders, maar juist ook daders van het Woord moeten zijn (Jak 1:22).

8 opmerkingen:

  1. Goed en duidelijk uitgelegd over dat mediteren. Idd Gods Woord moet tijd hebben om te landen, te wortelen, te groeien! Het bemoedigt me opnieuw om het zelf te doen en om elkaar daar toe aan te sporen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoveel mogelijk toepassingen in 10 minuten. Hoe doe je dat? Ja, het gaat om daders van het Woord zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat bedoeld wordt dat je persoonlijke situaties met bijv. mensen of plekken bedenkt waarin je het Woord van God kunt toepassen. Concrete situaties zodat je alert bent als je weer in een dergelijke situatie zit. Zegen!

      Verwijderen
  3. Je bent genomineerd voor de Liebster Award zat ik. Wat een compliment. Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig! Ik gebruik zelf ook regelmatig de websit blueletterbible.org (engels) hier kun je de originele teks/woorden opzoeken in het Hebreeuws/grieks om zo nog beter te begrijpen wat er staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar is ook een app van voor op je mobiele telefoon. My Sword, heet dat. Erg handig en mooi!

      Verwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.