dinsdag 1 december 2015

Ordenen van je dag

In een van de uitgaves van Above Rubies las ik een aantal handige tips om je dag te ordenen. Ik heb daar wel veel aan. Onze oudste gaat niet naar een peuterspeelzaal o.i.d. en zodoende heb ik de kinderen de hele dag gezellig om me heen. Gezellig - als de dag gestructureerd verloopt ;-). Deze tips deel ik graag hier voor moeders met jonge kinderen.

1. Sta een half uur eerder op dan je kinderen ontwaken en wees samen met de Heere. Van dit besluit zul je de hele dag profijt hebben en het zal bijdragen aan je geestelijke gezondheid. Mij lukt het niet elke dag, want na een nacht met vaak opstaan ben ik blij met elk uurtje dat ik langer kan blijven liggen. Maar ik merk echt verschil als ik het wel gedaan heb!

2. Maak een lijstje met dingen die moeten gebeuren op de dag en ook wanneer ze moeten gebeuren. Stel prioriteiten. Voor mij betekent dit dat ik er naar streef eerst de huishoudelijke dingen gedaan te hebben voor ik met de kids een uitstapje naar bijvoorbeeld de bibliotheek maak.

3. Streef ernaar een gezond ritme vast te stellen. Kinderen zijn blij wanneer de dag voorspelbaar verloopt. Je hoeft niet voortdurend te denken over wat je nu zult gaan doen.
Wat ik ook belangrijk vind is dat mijn dochter genoeg uitdaging heeft op een dag. Ik breng bewust een bepaalde tijd per dag met haar door. We lezen boekjes, knutselen, hebben een uitstapje e.d. Zie hier een leuke lijst met activiteiten voor als je soms even niet meer weet wat je zult gaan doen ;-).

4. Herinner je dat je schema er is om jou te dienen en niet andersom ;-). Wanneer iets niet werkt, verander het. Een bepaalde ontspannenheid hierin is wel belangrijk. Alles wat vandaag niet meer lukt, komt morgen weer. Je moet er geen stress van krijgen.

5. Een vaste routine bij het naar bed gaan zorgt vaak voor een rustig en fijn verloop. Filmpjes of ander soort beeldschermactiviteiten vlak voor het slapen gaan dragen niet bij aan een rustige nachtrust voor de kinderen.

Heb jij nog tips? Deel ze met ons!

7 opmerkingen:

  1. sinds de jongens op school zitten zit er veeeeel meer ritme in mijn dagen ;). Ik werk daarnaast ook nog, maar het is iedere dag op tijd op, ontbijten, naar school (/werk), uit school halen om 14,50, naar huis fietsen, thee drinken en voorlezen (zeker in dit seizoen) en dan gaan de kids spelen. Als ik kook mogen ze op de tv of ipad. ik vind het heerlijk dat er meer ritme in de dagen zit, maaar soms mis ik ook wel het gelummel 's ochtends, het te lang in je pyjama blijven lopen, het getut met de kinderen.... dussss... geniet ook nog even van een verplichte-ritme-loos-leven :)
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat geloof ik! Ik geniet er ook heel erg van, al merk ik wel dat een ritme ook wel weer fijn is ;-). Dank voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Goede tips! Hier lukt het helaas nooit om voor de kinderen uit bed te komen. Zodra ze horen dat we wakker zijn, staan ze zelf ook naast het bed. Onze oudste gaat wel naar de peuterspeelzaal, en dat geeft hem veel vastigheid. En Rust, Reinheid en Regelmaat blijven toch nog steeds te gelden :).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vooral eerste de huishoudelijke dingen en dan de leuke dingen.. blughhhh daar ben ik niet zo goed in!! totdat ik het in eens in mijn bol krijg en dan ga ik als een speer :)
    Groetjes
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha dat herken ik wel! Alleen die in mijn bol-momenten heb ik niet zo vaak als ik wil, dus dan toch maar strak gaan plannen :-)

      Verwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.