maandag 4 januari 2016

Wees beschikbaar

Ik wens jullie allen een vredevol 2016! Ik ben er van overtuigd dat je vrede kunt ervaren in je hoofd en hart, ondanks misschien soms moeilijke omstandigheden. Ik ben benieuwd wat het jaar ons gaat brengen en vind rust in de wetenschap dat de Heere van hemel en aarde heel het aards gebeuren vast in handen heeft.

De drukte met kerst en oud&nieuw is voorbij, manlief is weer aan het werk en het gewone ritme begint er hier weer een beetje in te komen. Een gigantische berg met wasgoed vroeg om weggewerkt te worden en overal lag wel weer wat. Maar, de orde is terug en ik genoot van de geur van fris gewassen wasgoed. Daarnaast deden we vast wat inkopen voor aanstaande woensdag als onze jongste alweer 1 jaar wordt. Wat vliegt de tijd! Het is echt een grote mijlpaal, dat eerste jaar. Ik vind het bij de tweede wel sneller gaan dan bij de eerste, ondanks dat ik nu geheel thuis ben. Ik denk dat het komt doordat je toch drukker bent..

Het is zo'n vrolijk meisje :-)
Een preek van een aantal weken geleden blijft me steeds bij. Ik schreef erover aan mijn vriendin die momenteel in Amerika woont. We skypen heel regelmatig, maar schrijven elkaar ook. Dat is echt leuk! Maar goed, die preek dus:

"Afgelopen zondag hadden we een indrukwekkende preek over het maken van discipelen vanuit Mattheus 28.  
Die twee blokken zijn als het ware twee steunpilaren voor alles wat er tussenin staat. Dat daar tussenin is het moeilijke deel. Het gaat je wat, misschien wel heel veel, kosten. Maar met de belofte dat Hem alle macht is gegeven en dat Hij met ons is tot het einde van de wereld, kunnen we het. Hij vroeg wie wij discipelen. Of we iemand konden opnoemen. Ik dacht aan de kinderen. En verder wist ik het niet zo goed. Misschien zijn we, ben ik, wel veel te veel bezig met mijzelf en mijn eigen gezin. Dat is natuurlijk erg belangrijk, maar daarnaast moeten we ook oog hebben voor de wereld om ons heen. Ik bid voor vrijmoedigheid om te spreken als zich een gelegenheid voordoet. Of God Zelf gelegenheden wil geven. Als ik maar beschikbaar ben.."

Dat laatste is echt waar. Ik herinner me nog altijd een afspraak met een moslima. Helaas ben ik het contact met haar verloren. Maar voor we samen met onze kids een keer een theetje dronken bij de Hema, gaf ik onze afspraak in de handen van de Heere en stelde me beschikbaar. Hij heeft het geleid en we hadden zo'n bijzonder gesprek. Ik kon haar het hele evangelie uitleggen en ze was zo hongerig naar meer van God! Dat heeft me erg bemoedigd. Ik denk dat we te vaak geneigd zijn om krampachtig te zoeken naar woorden en het van onszelf te verwachten (althans, zo ervaar ik dat wel), maar God doet het!

5 opmerkingen:

  1. Wat een vrolijke dochter heb je! Moeilijk is dat, vind ik althans, om te wachten tot God de woorden en de gelegenheid geeft op goed over Hem te spreken. En toch, als je zelf aan de slag gaat daarmee, valt het zo tegen. We zijn zo gauw geneigd om zelf te gaan zitten bedenken wat de juiste woorden zullen zijn, terwijl God (als de tijd er voor rijp is) echt wel de juiste woorden zal geven.
    Ik wens jou ook een gelukkig en gezegend 2016!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt hoor! Ik vind dat blijvend een spanningsveld. We lopen Hem denk ik snel voor de voeten en anderzijds moeten we getuigen. Daar is fijngevoeligheid voor nodig in elke situatie. Dankjewel!

      Verwijderen
  2. Wat een mooi en bemoedigend bericht, zo aan het begin van het nieuwe jaar! Ik wens jou ook veel zegen en vrede toe in dit jaar. En alvast een fijne eerste verjaardag voor je dochter. Mooi, die foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Lisanne!

    Allereerst wens ik je een gezegend en vredevol 2016 en natuurlijk gefeliciteerd met de eerste verjaardag van je dochter! Bedankt voor je mooie en bemoedigende blog. Ik werk op een school met veel kinderen die uit niet-christelijke gezinnen komen en ook dan is het best wel eens moeilijk om te getuigen. Fijn om jouw bericht te lezen, ik verwacht het vaak teveel van mijn eigen inspanningen en ik wil het liefst ook nog meteen resultaat zien..;) Goed om weer even stilgezet te worden en het van de Heere alleen te verwachten!

    Hartelijke groeten van Marjet.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.