woensdag 3 februari 2016

Recensie 'Hij leeft'

"Dan kraait de haan. Een haan! Gelijk moet Petrus aan de woorden van Jezus denken. Je zult drie keer zeggen dat je Mij niet kent. De tranen springen Petrus in de ogen. Hij kijkt naar het raam. Jezus draait zich om en kijkt hem aan. Hij weet het, denkt Petrus bedroefd. Hij weet dat ik drie keer heb gezegd dat ik Hem niet ken. O, wat voelt hij zicht verdrietig. Petrus slaat zijn handen voor zijn gezicht, dan rent hij de poort uit. Buiten de poort valt hij huilend op de grond. Steeds ziet hij de ogen van Jezus."

Op 10 februari is het al zo ver, de lijdenstijd begint! Ik ben, net als vele moeders, bezig om na te denken over hoe wij deze tijd willen vormgeven in ons gezin. Er zijn veel ideëen en ik heb zin om dit bijzondere feest zo te vieren dat onze oudste het niet snel zal vergeten.

Van Ark Media kreeg ik het kinderboek 'Hij leeft' van Willemijn de Weerd om te recenseren, erg leuk! Het is een stevig kartonnen boekje met prachtige en tot de verbeelding sprekende illustraties, gemaakt door Marjolein Hund. Het is speciaal geschreven voor jonge kinderen.

 
Wat dit boekje zo uniek maakt is dat het verhaal vanuit 4 verschillende personen beschreven wordt:
- Maria, die de voeten van de Heere Jezus wast met de dure olie
- Johannes, de discipel die het dichtst bij Jezus lag tijdens het laatste avondmaal
- Petrus, die de Heere Jezus verloochent
- Maria, die het eerst een ontmoeting heeft met de Heere na Zijn opstanding

Op deze manier komen de verhalen erg dichtbij. Ik vind het zelf leuk om me eens te verplaatsen in een van de hoofdrolspelers die ik al jarenlang zo goed ken van de verhalen.


Ik kijk er naar uit om deze verhalen samen met onze oudste te lezen. Heb jij ook jonge kinderen en interesse in dit boek? Hij is te bestellen via Ark Media voor slechts € 8,95. Waarschijnlijk is hij ook te vinden in de plaatselijke boekhandel.

Willemijn heeft ook een soortgelijk boekje geschreven, met de titel 'De Redder is geboren'. Als het paasboekje goed in de smaak valt, lijkt me dit een mooie voor de adventstijd dit jaar.

Alvast een gezegende voorbereidingstijd gewenst!

8 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je dit boekje recenseert! Hij is erg mooi hé?
    Ik heb hem ook gelezen en klaarliggen voor een recensie. Volgende week staat hij op mijn blog ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat lijkt een mooi boekje te zijn. Ken je nog andere kinderboeken die passend zijn voor de lijdenstijd/40dagentijd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,
      Op de website van Ark Media staan ook veel leuke kinderboeken in de categorie 'Pasen'. Erg handig! Zie deze link: http://www.arkmedia.nl/feestdagen/pasen.html
      Groetjes

      Verwijderen
  3. Dat lijkt me een erg mooi boekje. Ik ga eens kijken bij de boekhandel. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me een heel mooi boek, ook voor in de klas! Bedankt voor de tip, Lisanne, ik ga dit weekend eens in de boekhandel kijken...
    Jij ook een gezegende voorbereidingstijd gewenst en hartelijke groeten van Marjet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. voor welke leeftijd is dit boek ongeveer?ik ben ook nog op zoek, maar misschien zijn onze kinderen al wat te groot voor dit boek!?

    Groetjes Corine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry! Helemaal vergeten te reageren. Ik denk dat het boekje het meest geschikt is voor kinderen in de leeftijd van 3 - 7 jaar. Groetjes!

      Verwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.