vrijdag 5 februari 2016

Zelf jam maken

Jam, een heerlijk beleg. Wat mijn probleem een beetje is met jam is dat er zoveel suiker aan toegevoegd is. Voor mezelf vind ik dat nog niet zo erg, maar wel voor onze meiden die er dol op zijn. Dus besloot ik het eens te proberen om zelf jam te maken. En wat blijkt, het is echt super makkelijk! Je kunt varieren met veel verschillende soorten fruit, net wat je lekker vindt. In dit recept gebruikte ik alleen aardbeien.


Wat heb je nodig?
- 500 gram aardbeien, vers of diepvries
- 80 gram honing (of agave/ahornsiroop)
- 1 eetlepel palmsuiker
- flink kneepje citroensap
- 15 gram maizena

Als je diepvriesfruit gebruikt laat je dit eerst ontdooien. Dit kan ik de pan waarmee je de jam gaat koken. Voeg de honing en een eetlepel palmsuiker toe. Breng aan de kook. Meng in een apart schaaltje de maizena met 4 eetlepels koud water tot een papje en doe dit in de pan wanneer het fruit stuk gaat. Laat het even meekoken. Haal de pan van het vuur en maak de jam eventueel met een staafmixer fijn van structuur. Ik hou er persoonlijk niet van als er grote stukken fruit in de jam zitten ;-). Roer de citroensap erdoor. Ik gebruik dit vanwege de pectine (dat zorgt voor de dikte van de jam en aarbeien bevatten nauwelijks pectine. Lees hier voor meer informatie). Schenk de jam in een glazen pot en laat afkoelen en opstijven in de koelkast.

Tips
- Omdat je geen suiker toevoegd is de jam minder lang houdbaar dan de jam uit de winkel. Dat is hier geen probleem, want het gaat zo op ;-).
- Je kunt ook marmello gebruiken, maar omdat ik dat niet kon vinden heb ik maizena gebruikt. Ik heb ook wel eens 15 gram agar-agar gebruikt, maar daardoor was de jam haast niet meer smeerbaar. Dan zou je dus minder moeten gebruiken. Net wat je in huis hebt ;-).
- Deze leuke weckpot komt bij de action vandaan en deze hoeveelheid jam past daar precies in. Kook hem wel even uit van tevoren.

7 opmerkingen:

  1. Mmmm...lekker!! En wat een leuke pot van de action, alleen daardoor krijg ik al zin om de jam te gaan maken ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker! Ik ga het ook eens proberen. Ik kreeg pas precies zo'n potje van iemand ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er heerlijk uit. Dank je voor je recept en de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammie! Dat ga ik zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor je tip en recept. Ben al een lange tijd op zoek naar een goed en gezond recept om jam te maken;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor je tip en recept. Ben al een lange tijd op zoek naar een goed en gezond recept om jam te maken;)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.