zondag 1 mei 2016

Wijsheid van de Amish

De Amish mensen en hun visionaire kijk op het leven zijn voor mij echt een bron van inspiratie. Ondanks dat hun leven op sommige punten erg ver van mijn leven af staat, ben ik wel erg nieuwsgierig naar hun manier van leven omdat ik merk dat achter de keuzes die ze maken een enorme toewijding aan God schuilt.


Recent zag ik een boek over de Amish en toen ik er eens door bladerde vielen mij de mooie Amish gezegden op. Ik ben op internet gaan snuffelen en heb er een aantal overgenomen en vertaald.

1. Kijk nooit neer op iemand, tenzij je hem overeind wilt helpen.
2. Wanneer je niet van alles het beste kunt hebben, maak dan het beste van alles wat je hebt.
3. God zorgt voor het mooie einde. Wanneer het dus niet zo mooi is, is het niet het eind.
4. Wanneer je nooit het bittere hebt geproefd, weet je ook niet wat het zoete is.
5. Je laat altijd iets achter je: invloed.
6. Succes in je huwelijk is niet alleen maar het vinden van de juiste persoon. Het is het zijn van de juiste persoon.
7. Een goed karakter is, net zoals goede soep, gewoonlijk thuis gevormd.
8. Wil je jeugdig blijven, dan moet je bruikbaar zijn.
9. In onze jeugd leren we, in onze ouderdom begrijpen we.
10. Het is beter een helpende hand uit te steken, dan een wijzende vinger.


11. Haat brengt de meeste schade aan je eigen ziel.
12. De mooiste dingen van het leven zijn meestal het dichtste bij.
13. Moed is geloof dat zingt in de regen.
14. Zorgen eindigen waar geloof begint.
15. Kort of lang leven; de volledigheid ervan hangt af van waarvoor het geleefd werd.
16. Als je spreekt, herinner je dan altijd dat God één van je luisteraars is.
17. Begin nooit een reis zonder vooraf te besluiten wat je bestemming moet zijn.
18. Een huis wordt gebouwd door handen, een thuis door harten.
19. Geen vreugde is compleet tenzij het gedeeld is.
20. Het mooiste wat je kunt dragen is een glimlach.

9 opmerkingen:

  1. Wat een mooie gezegdes! Ik ga ze kopiëren en onthouden.
    Wist je trouwens dat de bovenste foto die je bij je blogje plaatste uit een documentaire van (volgens mij) de BBC komt? De EO heeft het later ook uitgezonden. Echt een aanrader om te bekijken. Ik denk dat je 't op You Tube nog wel terug kunt kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heb ik gezien! Ik heb er gisteren nog naar gezocht maar hij is niet meer te kijken in NL helaas.. 'The secret life' heette hij. Ik heb ergens op mijn blog nog een filmpje staan maar denk dat die dus ook niet meer te bekijken is. Inderdaad erg inspirerend!

      Verwijderen
  2. Mooie punten, ik zou die ene serie die vlgs mij de EO vorig jaar uitgezonden heeft nog steeds willen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar zitten mooie gezegdes bij zeg!
    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige mensen, de Amish. Die documentaire heb ik ook gezien en vond 'm ook erg mooi.
    Even een antwoord op je vraag over de moestuinbakken.
    We hebben er idd twee op elkaar gestapeld zodat de grote planten beter uitgroeien, zoals koolsoorten en courgette of maïs.
    Voor sla, spinazie enzo is 1 enkele bak voldoende.
    Ze staan gewoon op de stenen.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige mensen, de Amish. Die documentaire heb ik ook gezien en vond 'm ook erg mooi.
    Even een antwoord op je vraag over de moestuinbakken.
    We hebben er idd twee op elkaar gestapeld zodat de grote planten beter uitgroeien, zoals koolsoorten en courgette of maïs.
    Voor sla, spinazie enzo is 1 enkele bak voldoende.
    Ze staan gewoon op de stenen.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een bron van inspiratie he de Amish. Ik heb een tijdje geleden ook een docu op you tube gekeken over Amishtieners. Ook echt een aanrader om te kijken. Ik zal het linkje even opzoeken,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. https://www.youtube.com/watch?v=m64X1hMCJoE

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.