woensdag 13 juli 2016

Gezonde snoepjes

De afgelopen tijd schoot het gezond eten er een beetje bij in. Koken deed ik wel gewoon gezond en lekker afwisselend, maar oh die heerlijke tussendoortjes. Koekjes, zeebanket (met van die heerlijke praline binnenin die op je tong wegsmelt), chips in alle soorten en maten.. Soms ben ik het zo beu om weer zelf wat te bakken omdat de koekjes uit de winkel allemaal dat o-zo-gevaarlijke glucose-fructose en nog heel veel meer bevatten.. en dat ik alleen maar die saaie naturelchips mag eten omdat in die andere soorten gistextract zit.

Maar ik vond dat het weer tijd werd om de lijntjes wat aan te trekken. Want gezond eten is gewoon goed voor je! Daarom maakte ik deze snoepballetjes. Gezond én lekker. De ideale combinatie ;-).


Wat heb je nodig?
- 300 gram dadels (ontpit)
- 150 gram gehakte noten (bijvoorbeeld hazelnoten, amandelnoten e.d.)
- kokosrasp

Hak de noten met een keukenmachine of hakmolen grof. Doe er daarna de dadels bij en laat de hakmolen het geheel mengen. Als de dadels niet zo kleverig zijn helpt het om er wat water bij te doen. Draai het mengsel in kleine balletjes en rol ze door de kokosrasp. Daarna kun je ze in de koelkast nog even wat laten opstijven.

Natuurlijk kun je volop variëren! Wat je er bijvoorbeeld nog doorheen zou kunnen doen is havermout, stukjes chocolade of cacaopoeder, cranberry's, chiazaad, een theelepeltje koekkruiden, honing..

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

  1. Lekker!! Ik kan er alleen altijd zo moeilijk afblijven van die zelfgemaakte tussendoortjes ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, herkenbaar! Maar dat is niet zo erg als ze gezond zijn toch :-).

      Verwijderen
  2. Ik maak ook wel eens van die balletjes. Heerlijk zijn ze:)!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.