dinsdag 26 juli 2016

Serie over de schepping

Recent hebben we met onze oudste een serie afgerond over de schepping. Een ontzettend leuk en ook belangrijk thema. Het is een thema waar je niet heel uitgebreid over kunt vertellen, maar daarom juist erg geschikt voor jonge kinderen.

We hebben de scheppingsdagen verdeeld over een 8-tal zondagen en behandelden elke zondag 1 dag. Op dag 6 schiep God zowel de landdieren als de mensen, dus deze hebben we gesplitst.
Voor elke dag mocht onze dochter een bordje verven, een kleurplaatje kleuren en dachten we verder na over de specifieke dag en zongen we liedjes over de schepping.

Deze bordjes hingen aan een lijntje in de woonkamer
 
Voorbereiding
Het is goed om voor jezelf na te denken waarom je het belangrijk vindt om de serie juist over dit of ieder ander thema te doen. Dit helpt om gericht je onderwijs voor te bereiden.
Daarna verdeel je de dagen over het aantal zondagen dat je eraan wilt besteden. Ook is het goed om van tevoren al na te denken over de verwerking en de benodigde spullen hiervoor alvast te kopen. Voor mij is een goede voorbereiding het halve werk.

Benodigdheden
- Papieren bordjes (printje maakt niet uit, wij verfden de achterkant)
- Plakkaatverf (Action) en kwastjes
- Witte watjes voor de wolken
- Glow in the dark-sterren
- Wiebeloogjes
- Wat echte veren
- Elleboogjes
- Leuke plaatjes van dieren
- Een cd
- Strijkkraaltjes
- Boetseerklei
- Lijm
- Kleurplaatjes (via deze link kun je ontzettend veel leuke werkbladen en kleurplaatjes vinden)
 
Liedjes die je kunt zingen
- In het begin lag de aarde verloren
- God die alles maakte
- Dank U wel voor de sterren en de maan
- Zoals klei in de hand van de pottenbakker 
- Zie de zon, zie de maan
- Weet je dat de Vader je kent
- Mijn God is zo groot
- Hij is machtig
- God kent jou vanaf het begin
 
Zo hing het mooi in onze woonkamer
Het is ook mooi om Bijbelteksten te koppelen aan het thema en deze samen aan te leren met behulp van bijvoorbeeld een kijktafel. Bij het behandelen van de 6e dag mocht onze dochter van boetseerklei een baby maken en zocht ik een echo op. Samen leerden we de tekst uit psalm 139, waar staat "Ik dank U, want het is een wonder zoals ik gemaakt ben."
 
 
Is hij niet prachtig?
We hebben erg genoten van deze serie! Het is echt een zegen om zo met je kinderen stil te staan bij het werk van God en samen ons te verwonderen over hoe groot Hij is.

8 opmerkingen:

  1. Leuk dat jullie dit met jullie dochter doen! En zo belangrijk... Hier blijft het met grotere jongens nog steeds een feest. Al moet ik zelf wel steeds dieper qua invulling en verwerking.... Maar dat is absoluut niet erg!. Veel zegen op jullie avonden. Groetjes ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie! Leuk dat jullie het nog steeds als een feest ervaren en ook mooi dat je steeds dieper kunt gaan. Daar groei je ook in mee. Lijkt me erg mooi :-). Jullie ook veel zegen! Groetjes

      Verwijderen
  2. Mooi, Lisanne! Ik vind het altijd weer bijzonder hoeveel je aan heel jonge kinderen al kunt meegeven uit de Bijbel. Afgelopen jaar was ik juf van groep 1. Vaak heb ik genoten van de dingen die de kinderen (nog) heel puur vertelden. Of wanneer ik ze tijdens een speel-werkles bijvoorbeeld hoorde praten over wie alles weet en ze met elkaar tot de conclusie kwamen dat dat alleen de Heere is.
    Je kijktafel is ook erg mooi! 'k Heb 'm gelijk even gepind. Wie weet kan ik er aankomend cursusjaar wat mee. Zegen toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk die pure reacties! Ze staan er zo jong zo open voor, ik geniet daar ook erg van. Jij ook zegen in je mooie werk :-).

      Verwijderen
  3. Wat leuk zeg! Hoe oud is jouw dochtertje? Ik heb een zoontje van 2, en hij lijkt me nog een beetje jong voor dit soort dingen, maar het lijkt me al wel heel leuk om hier mee bezig te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eline, onze dochter wordt bijna 4. Misschien is 2 jaar inderdaad nog wel wat jong, al denk ik ook dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen :-) en voorlezen met plaatjes vinden ze op die leeftijd vaak ook al geweldig. Het is inderdaad heel leuk en mooi om hier mee bezig te zijn! Groetjes

      Verwijderen
  4. Ziet er erg leuk uit, Lisan. Mooi hoor. Ga door ;).

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.