woensdag 6 juli 2016

Verlangens voor je man

Als vrouw kun je soms misschien wel erg verlangen naar een verandering in het leven van je man. Misschien zie je hem worstelen met verkeerde gewoonten, zonden of verkeerde prioriteiten. Misschien gelooft hij niet. Misschien gelooft hij wel maar leeft hij niet zo toegewijd als je graag zou willen. Misschien leeft hij wel toegewijd, maar verlang je dat hij meer visie krijgt op bepaalde gebieden. En zo kan ik een poosje door gaan. Het is ontzettend goed om goede en mooie verlangens te hebben voor je man en hierin ook niet te kleine verwachtingen te hebben. Ik zou je zelfs willen aanmoedigen om er eens over na te denken als je dat misschien niet zo vaak doet. In welk opzicht denk jij dat je man groei nodig heeft? Waar droom je van en wat is jouw verlangen voor hem? Laat de Bijbel een voedingsbron zijn voor je verlangens.

De vraag is vervolgens hoe je dit aan hem duidelijk kunt maken. Veel vrouwen hebben hele goede en mooie verlangens voor hun mannen, maar pakken het totaal verkeerd aan. Paul Washer gaf in de lezing 'Giving your children a god-fearing education' (overigens ook een erg mooie lezing!) een aantal tips die je zullen helpen een instrument te worden in Gods hand als het gaat om verandering bij je man.


1. Jouw eigen leven
Wij vrouwen zijn vaak erg goed in discussie voeren en het aandragen van argumenten. Maar dat is niet de manier waarop we onze mannen moeten winnen. 1 Petrus 3:1 zegt '... zij door de levenswandel van de vrouwen zonder woorden gewonnen mogen worden'. Het is erg belangrijk om te beseffen dat we door het tonen van een Christus gelijkvormig karakter een instrument kunnen zijn dat de Heilige Geest kan gebruiken om jouw man te overtuigen. We kunnen best over dingen praten, dingen vanuit de Schrift aanwijzen, maar we moeten te allen tijde het conflict vermijden. Wij vrouwen mogen, los van hoe onze man in het leven staat, Godvrezend zijn en een leven leiden met God. Hierin een voorbeeld zijn voor onze man.
Ik vind het erg mooi dat hij hiermee begint. Juist door het kijken naar de tekortkomingen van je man, vergeet je vaak je eigen houding.

2. Manier van vermanen
In 1 Timotheus 5:1 staat "Vaar niet uit tegen een oude man, maar spoor hem aan als een vader, jonge mannen als broers..". Dit gaat over de gezagsverhoudingen. Iemand die in een positie van gezag is moet je niet op harde wijze terechtwijzen. Onze man heeft ook een positie van gezag. We mogen dingen benoemen, maar niet op harde wijze. Dit laat gebrek aan respect zien.

3. Het tonen van respect
Een vrouw moet respect tonen aan haar man. Dat heeft hij nodig! Hoe minder respect je hem geeft, hoe bitterder hij zal worden. Dan ontstaat de vicieuze cirkel waar het boek 'Liefde en respect' ook uitvoerig op ingaat. De vrouw toont geen respect, dan is de reactie van de man dat hij haar liefdeloos behandelt. De reactie van een vrouw is dan nog minder respect, waarop de man nog liefdelozer reageert. Op die manier gaat het steeds verder naar beneden tot je er uiteindelijk beide aan kapot gaat. Lieve zus in Christus, het is moeilijk om een vrouw te zijn. Maar het is ook moeilijk om een man te zijn. We moeten begrip en genade voor elkaar hebben. Als we reageren op onze man zoals Christus, dan zul je versteld staan van de verandering die dat teweegbrengt.

4. Wees onderdanig
Vrouwen moeten onderwerping aan haar man tonen. 1 Petrus 3:5 noemt het versiering wanneer vrouwen onderdanig zijn aan hun man. In de Bijbel is niets zo erg als een luidruchtige, boze, geërgerde vrouw. Het maakt niet uit hoe knap je bent, als je zo'n houding aanneemt vind elke man je lelijk. Wanneer je wel onderdanig bent, ziet je man iets van schoonheid in je. Het is zo'n andere schoonheid dan die de wereld nastreeft. Vrouwen worden naar mate ze ouder worden vaak minder mooi van buiten en daar doen veel vrouwen ook veel aan. Maar besef dat je werkelijk mooi bent wanneer je een onderdanige, vriendelijke en Christus gelijkvormige houding hebt. Het maakt veel mannen helemaal niet uit dat hun vrouw ouder wordt, dat ze grijze haren krijgt. Wanneer ze gevuld is met de Heilige Geest en het karakter vertoont dat hierboven beschreven staat, dan is het een prachtige vrouw. Die schoonheid gaat de schoonheid van een model ver te boven! Hoe verootmoedigt je man zich en hoe wordt hij aangespoord voor het goede? Als wij als vrouw leven zoals Christus leeft.

 
5. Bid voor hem
Dit punt heb ik zelf toegevoegd, omdat het zo'n ontzettend belangrijk punt is dat niet ongenoemd kan blijven. Veel vrouwen kennen de Bijbelteksten wel over gebed en de kracht die in het gebed ligt. En toch kan het er zo vaak bij inschieten om te gaan bidden voor de punten die je graag bij je man veranderd ziet. Het is voor je idee veel makkelijker en sneller om dingen rechtstreeks te noemen naar je man toe, maar wat zul je verrast zijn wat de Heere doet als je ruimte laat voor Hem en ervoor kiest het niet zelf te gaan proberen! Ik spreek uit ervaring ;-).

Zegen in je vrouw-zijn!

13 opmerkingen:

  1. Kijk ook de film 'War Room' eens! Prachtige film over de kracht van het gebed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi geschreven. Fijn om zo'n reminder te krijgen. Zelfs na 25 jaar huwelijk is het nog steeds "bidden en werken"! Ik wil nog een heel mooi stukje met jou delen over 't echte liefhebben. Voel je boosheid of irritatie, denk er dan eens aan hoe veel God van je man houdt. Hij houdt van hem zoals hij is. Mét zijn fouten en tekortkomingen. Dan zeg ik tegen mezelf: Als God hem zó lief kan hebben dan wil ik dat ook. Ik wil leren liefhebben zoals God dat doet. En leren vergeven zoals Hij vergeet (dit las ik ergens en het helpt me als het wat moeizamer gaat). Veel liefs en Gods Zegen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erg mooie en waardevolle toevoeging! Dat wil ik ook. Het is het aanvaarden van elkaar, een mooie basis om op verder te bouwen. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  3. Ha Lisanne,
    Hele mooie punten, en in de praktijk werken ze ook echt is mijn ervaring. Ook al is het soms niet altijd even makkelijk.
    Ik heb de film 'War Room' trouwens net samen met mijn man bekeken, hij is heel erg mooi!
    Liefs Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt hoor.. het is zeker niet altijd makkelijk. Dat laat me zien dat er aan mij ook het een en ander moet veranderen.. :-). Mooi! Ik hoop hem snel te kunnen bemachtigen.

      Verwijderen
  4. Wat prachtig verwoord, Lisanne! Ik voel (en dat is volgens mij geen 'inlegkunde') dat het vanuit liefde geschreven is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi blog Lisanne. Inderdaad is het laatste punt een punt om nooit te vergeten!
    Bidden voor je man is zó essentieel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Ik kom daar steeds meer achter :-). Dank voor de reactie!

      Verwijderen
  6. Leuk dat je even weer een kijkje kwam nemen op mijn blog:). Besefte me daardoor ineens dat ik bij jou al tijdje niet had gekeken. Wat een mooi stukje hierboven! Maakte me gelijk bewust van een dingetje waarin ik echt een andere houding aan moet/wil nemen... Dank je voor het delen van deze belangrijke dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Lisanne, ik ben via google op je blog terecht gekomen en vind dat je fijn schrijft! Ik zie veel aansprekende stukjes van je langskomen.

    Bij deze blog snap ik niet wat je bedoelt met de zin 'Ik vind het erg mooi dat hij hiermee begint', in de eerste alinea.
    Ik heb er over nagedacht maar snap het niet helemaal..

    Groetjes Jacolien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Jacolien,
      Wat leuk dat je me bent tegengekomen op het web ;-) en dat de stukjes je aanspreken.
      Die zin die je citeert slaat op de tweede alinea, waar staat dat ik een preek van Paul Washer luisterde waaruit ik citeer in deze blog. Ik hoop dat het nu duidelijk is.
      Fijn weekend! Groetjes Lisanne

      Verwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.