woensdag 19 oktober 2016

Zekerheden voor christenen

Ik hoop dat... ik ben bang dat... ik maak me zorgen over... wat als... ik twijfel of ik... Zekerheden lijken niet meer te bestaan. Je kunt je baan verliezen, ziek worden, geliefden kwijtraken.. Er kan van alles gebeuren en hoeveel verzekeringen je ook afsluit, hoe groot je spaarrekening ook is.. op aardse zaken kun je simpelweg niet bouwen. Het is erg als dat het enige is wat je hebt..


Ik ben blij dat ik de Bijbel heb, waarin zoveel geweldige zekerheden staan. Zekerheden die altijd blijven, ongeacht de omstandigheden. Zekerheden geven houvast, maken standvastig en vastberaden. Het zijn feiten die jij en ik uit ons hoofd moeten leren, in ons huis moeten ophangen en steeds moeten bedenken als het leven anders loopt dan we hadden gedacht of gehoopt. Ik heb een aantal zekerheden opgezocht en overdacht en ik wil ze graag delen. Hopelijk bemoedigen ze jou net zo als ze mij bemoedigen!

ZEKERHEDEN

En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken. Johannes 10:28
Wat een heerlijke wetenschap! Wat een rust geeft het dit te weten. Ik ben veilig in de handen van mijn Vader.

Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere. Romeinen 8:38-39
Niets kan mij van Zijn liefde scheiden. Niets! Niets wat ik doe, niets wat anderen doen. Zijn liefde omringt mij. De laatste tijd heb ik veel van die liefde mogen proeven en het verandert mijn leven. Er is denk ik niets wat ik meer nodig heb dan verzekerd te zijn van Zijn liefde. En precies dat is hetgeen wat nooit van mij zal wijken.

De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen beslist niet voorbijgaan. Lukas 21:33
Er is niets wat zo vast staat als het Woord van God. Al wat daarin staat blijft voor altijd en zal altijd van kracht zijn. Gods woorden hebben inhoud, hebben kracht en bevatten de waarheid.

Maar mijn God zal u, overeenkomstig Zijn rijkdom, voorzien van alles wat u nodig hebt, in heerlijkheid, door Christus Jezus. Filippenzen 4:19
Ik zal in geen enkel opzicht iets te kort komen. De Heer van alles wat hier op aarde is draagt zorg voor mijn leven. Ik vind het zo mooi dat een van Zijn Namen 'Jehova Jireh' is. Hij voorziet. Kijk het onderstaande filmpje en neem gerust eens een moment om Hem te danken.


Daarom kan Hij ook volkomen zalig maken wie door Hem [Jezus] tot God gaan, omdat Hij altijd leeft om voor hen te pleiten. Hebree├źn 7:25
In de grondtekst staat dat Hij voorspraak bij de Vader doet en voor ons bidt. Ik vind dat een hele bijzondere wetenschap. Zo betrokken is Jezus op mijn leven. Ook als ik het even niet meer weet, moe ben en door beproevingen ga. Jezus ondersteunt mij.

Nader tot God en Hij zal tot u naderen. Jakobus 4:8
Dit vind ik zo'n mooie belofte voor als ik weer eens een beetje ben afgedwaald. Zodra ik weer naar Hem toe ga, buigt Hij Zich naar mij toe, luistert en reageert alsof ik nooit ben weggeweest. God reageert op ons vragen, op ons bidden tot Hem. Hij keert Zich niet af omdat Hij vindt dat ik eens moet voelen wat Hij voelt wanneer ik even een tijdje ben weggeweest..

Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 1 Johannes 1:9
Op basis van deze tekst weet ik zeker dat wanneer ik mijn zonde belijd, ik direct vergeving ontvang op grond van het sterven van Jezus Christus. Geen zwaar pak meer te hoeven dragen, geen kwelling meer van schuldgevoelens. De Heere wast mij schoon en reinigt mij geheel en al! Alles uit het verleden is weg! Dat is vrijheid.

Ken Hem in al je wegen, dan zal Hij je paden recht maken. Spreuken 3:6
Ook dit vind ik zo'n mooie tekst. Het is mijn verantwoordelijkheid om Hem in alles te kennen. Als ik de telefoon oppak, als ik op visite ga, als ik een beslissing moet nemen. Hij doet de rest! Ik hoef Hem alleen maar te vragen mij te helpen en wijsheid te geven. God maakt mijn paden recht (en yes, Hij doet het ├ęcht).

En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan met teksten. Er zijn er zoveel (mooi)! Wat is het goed om het Woord van God te kennen en mezelf steeds weer voor te houden. Welke tekst uit de Bijbel geeft jou houvast?

9 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke zekerheden! Wat een rijkdom eigenlijk om zo te mogen leven... Je zal het inderdaad maar niet hebben. Nu ik het wel heb kan ik er iig niet meer zonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi zeg! Ik vind zelf de tekst uit Filippenzen 1:6 altijd mooi:"Hiervan toch ben ik ten volle overtuigd, dat Hij, die in u een goed werk is begonnen, dit ten einde toe zal voortzetten, tot de dag van Christus Jezus."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh die is ook erg mooi ja! Hebben we pas met onze Bijbelkring nog behandeld. Hij begint het en Hij maakt het af. Het hangt niet af van ons. Bedankt!

      Verwijderen
  3. Mooi joh! Ik vind deze ook mooi: ' En hou dit voor ogen: Ik ben met jullie, alle dagen tot de voleinding der wereld.'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Erg mooi en fijn om te weten inderdaad :-)

      Verwijderen
  4. Wat een goed idee om al die zekerheden op een rijtje te zetten! Jesaja 41:10, 13 vind ik altijd erg mooi: 'Wees niet bevreesd, want Ik ben met u, wees niet verschrikt, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met Mijn rechterhand, die gerechtigheid werkt.' 'Want Ik ben de Heere, uw God, Die uw rechterhand vastgrijpt en tegen u zegt: Wees niet bevreesd, Ik help u.'

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.