woensdag 28 december 2016

Zuivere en onbevlekte godsdienst

We stappen met z'n drietjes op de fiets en fietsen gezellig een stukje. Aangekomen bij een portiekflat stallen we de fiets en lopen we door de portiek naar de lift. Eerste verdieping. We gaan door de deur en komen op de gallerij. De deur bij nummer 8 staat al op een kiertje. De voetstapjes van mijn twee meisjes verraden onze komst. "Ha oma Willy!" De oude dame komt ons tegemoet met haar rollator. "Hallo", roept ze. Haar stem verraad haar jarenlange rookverslaving. We stappen haar huisje binnen. En sinds een maand of 3 ook haar leven.
En wat ze heeft? Een televisie en sigaretten.. Nog wat familie die ver weg woont en haar niet vaak opzoekt. Een scootmobiel waarmee ze af en toe naar buiten kan om wat boodschapjes te halen. En verder een hoop herinneringen aan een leven wat lang niet altijd makkelijk was en is. Haar man verloren, haar kinderen.. en verder allerlei lichamelijke ongemakken.

Naast dat ik me kan voorstellen hoe zwaar dat allemaal is en hoe vreselijk ik het zelf zou vinden om me in zo'n situatie te bevinden, die tergende eenzaamheid dag in dag uit en alles wat ik hierboven al beschreven heb, is er iets wat ik nog veel erger vindt. Dat is dat ze God niet kent.. alles in het leven alleen moeten dragen en eigenlijk geen hoop hebben.

Toen een fijne zus, die werkt bij House of hope, me vroeg of ik er voor open stond om een oudere dame te gaan bezoeken wist ik al gelijk dat ik dit wilde doen. Ik vind het erg mooi en belangrijk dat mijn dochters leren dat het goed is om om te zien naar mensen met wie het wat minder goed gaat, we samen kunnen bidden voor deze mensen en voor hen praktisch tot hand en voet kunnen zijn.
Maar dat is niet het enige wat ik belangrijk vind. Ik ga steeds meer inzien hoe prettig ik me eigenlijk voel bij de warmte, liefde en gezelligheid die er is in onze gemeente, familie en bij vrienden. Het leven met de Heere en dat samen beleven met mensen die ook leven vanuit die relatie met Hem. Dat zijn natuurlijk dingen om erg dankbaar voor te zijn. Maar we mogen dat niet voor onszelf houden. Er zijn zo ontzettend veel mensen, blijkbaar om de hoek, die zo naar deze liefde en warmte hunkeren maar die zo missen. We moeten het delen!

Mattheus verwoordt het zo: "Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken. 5:16"
Het kost misschien wat inspanning, maar wat wordt die inspanning gezegend! Ik zie wat het uitwerkt dat ik eens per week twee uurtjes langs ga. Ik zie hoe waardevol het is dat ik telefonisch bereikbaar ben voor een praatje, voor meeleven. Ik zie wat het doet als ik een keer wat extra eten kook en dit voor haar mee neem. Als we mee gaan naar het ziekenhuis. Het maakt zó veel verschil en het kost eigenlijk zó weinig. Ik zie het effect van deze Bijbeltekst werkelijkheid worden. Ze is namelijk afgelopen eerste kerstdag mee geweest naar onze gemeente. Voor het eerst sinds 74 jaar in een protestantse kerk. Ze begint open te staan voor de boodschap van de Bijbel. Daar word ik zo blij van!
Samen naar het ziekenhuis
We hebben allemaal gezien in het nieuws dat er discussies zijn over mensen die zelf willen beslissen over hun levenseinde. We zijn geschokt dat dit überhaubt ter spraken komt en dat mensen blijkbaar zo eenzaam en hopeloos leven dat ze de zwaarte ervan niet meer denken te kunnen dragen. Mijn bezoekdame heeft het er gelukkig niet over, maar als ik zie in haar leven hoe het kan gaan begrijp ik het ook nog.

Wat feiten op een rijtje over eenzaamheid onder ouderen
- Van de 4,1 miljoen 55-plussers voelt meer dan 1 miljoen zich eenzaam. Van hen zijn 200.000 extreem eenzaam (eens per maand sociaal contact).
-Van 75- tot 85-jarigen voelt bijna 50% zich eenzaam. 10% van deze groep voelt zich extreem eenzaam.
- Eenzaamheid verhoogt de bloeddruk, het stressniveau en de kans op een depressie. Eenzame ouderen blijken 14% meer kans te hebben op een vroege dood dan de gemiddelde persoon.
- Van de ouderen in een zorginstelling krijgen bijna 10.000 ouderen nooit bezoek.
- 200.000 ouderen (10% van de ouderen) in Nederland zitten tijdens de feestdagen zonder bezoek.
- Uit onderzoek van het Ouderenpanel blijkt dat 85% van de eenzame ouderen het lastig vinden om dit bespreekbaar te maken. 74% van alle eenzame respondenten geeft aan een echt goede vriend of vriendin in het leven te missen. Een respondent: “Ik kom alleen thuis. Er is niemand waarbij je je ei kwijt kan, niemand die je leuk vindt en ook niemand die van je houdt.”
Bron: Ouderenfonds

Wat zou het geweldig zijn als iedere christen voor één ouder iemand beschikbaar wil zijn om hem/haar te bezoeken, wat liefde en aandacht te geven. Overweeg het eens of je per week een of twee uurtjes vrij kan maken en meld je aan bij een organisatie in jouw wijk/stad. 

"De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en de Vader is dit: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking en zichzelf onbesmet bewaren van de wereld." Jakobus 1:27

Wees elkaar tot zegen, tot eer van de Vader!

Lieve groet,

4 opmerkingen:

Reacties worden zeker gewaardeerd.