vrijdag 25 augustus 2017

Bijbellessen voor kinderen

Zo'n 5 jaar geleden ben ik begonnen met iets wat absoluut mijn hart heeft: kinderwerk. Dat is niet altijd zo geweest, maar het is iets wat gegroeid is. Het begon met een kinderclub in een multi-culti wijk in Rotterdam. Met temperamentvolle kinderen die niet zo'n grote spanningsboog hebben en niet gewend zijn aan 'gewone' gezinsstructuren.
Eerst dacht ik dat het niks voor me zou zijn maar door de tijd heen begon ik te zien hoe waardevol het is! Sommige kinderen horen op de kinderbijbelclub voor het eerst van de Bijbel en vaak blijft het ook de enige plek waar ze dit horen.

Als ik de Bijbelverhalen thuis aan het voorbereiden was, werd ik vaak zelf eerst geraakt door datgene wat ik de kinderen zou gaan vertellen. En vanuit die zegen mocht ik het vervolgens doorgeven. Ik voelde me vaak net een evangelist. Het woord van God keert niet leeg terug en die bemoediging heb ik altijd vastgehouden. Ook in onze huidige gemeente doe ik kinderwerk met veel plezier in de wetenschap dat dit onderwijs van rijke zegen kan zijn wanneer kinderen ouder geworden zijn. Zelf herinner ik me als kind nog veel kinderliedjes die ik leerde toen ik jong was, dat popt dan zomaar ineens op in je hoofd. De Heilige Geest kan al het geleerde gebruiken in ons leven!

 
Of je nu kinderwerker bent, onderwijzer of ouder, je kunt soms dringend behoefte hebben aan wat ondersteunend materiaal. 
Graag wil ik jullie wijzen op een geweldige website met heel veel gratis materialen om te gebruiken voor je onderwijs. In het Engels is heel veel te vinden, in het Nederlands wat minder. De methodes worden aangeboden door Child Evangelism Fellowship, in Nederland bekend als stichting IKEG, Internationaal Kinder Evangelisatie Genootschap.

Zelf maak ik met regelmaat gebruik van deze methodes en ze zijn echt heel fijn om mee te werken. Ze zijn zo uitgebreid dat je niet alles kunt doen wat erin staat, maar je kunt eruit kiezen wat je handig vindt voor de groep waaraan je gaat vertellen.

Wat ik zo mooi vind aan deze methodes is bijvoorbeeld
  • dat het Woord van God centraal staat. Ik heb met meerdere methodes gewerkt in het verleden en sommige schrijvers van deze methodes houden het erg basic en besteden veel aandacht aan de knutselwerkjes, verwerkingen of sketches. Natuurlijk is dat leuk voor ondersteuning, maar juist in het vertellen van je Bijbelverhaal of het maken van de toepassing is het soms lastig om uit te vinden hoe je dit goed kunt doen. Terwijl dit mijns inziens het belangrijkste onderdeel van je les is!
  • Wat ik ook erg mooi vind is dat er aandacht is voor de toepassing op het gelovige en het ongelovige kind. En dat is ook belangrijk, want kinderen in een kerk of op een club zijn niet allemaal standaard gelovige kinderen omdat ze misschien gedoopt, opgedragen zijn of christelijke ouders hebben. Het is een lastig dingetje, dat wel. Je wilt je kinderen opvoeden als gelovige kinderen, maar tegelijk is het goed om aandacht te hebben voor het feit dat zij zelf bij het ouder worden een keuze moeten maken in hun leven.
  • De lessen zijn evenwichtig. Het is niet alleen maar: God houdt van jou, God is bij jou, God zorgt voor jou, God vindt jou geweldig. Er komt ook zonde aan bod en hoe erg God dit vindt en dat dit ons van Hem scheidt. Dat we ons moeten bekeren van onze zonden, maar natuurlijk ook dat Jezus is gestorven en we daardoor vergeving kunnen ontvangen. 
  • Elke les heeft een centrale waarheid. Dat is de kern van de les, waar het Bijbelverhaal aan wordt opgehangen en wat steeds weer terug komt. Zo zullen kinderen het waarschijnlijk goed onthouden en leren ze direct waarheden uit het bijbelverhaal die belangrijk zijn voor hun leven.
De methodes zijn echt de moeite waard om eens te bekijken en te gebruiken. Ik hoop dat jij net zoveel plezier van de lessen hebt als ik dat heb.

7 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend waardevol materiaal is dit, Lisanne! Ik werk als juf op een school met veel kinderen die thuis niet christelijk opgevoed worden en deze Bijbellezen zijn daar heel geschikt voor, bedankt voor het delen, ik ben er zo blij mee! We hebben een moeilijke taak, maar ook de mooiste die er is. Ik herken wel wat je zegt over zelf geraakt worden bij het voorbereiden! Ik heb ook geleerd om naar de hoofdzaken te kijken, al die discussiepunten die we als christenen soms hebben, kijken zo onbelangrijk als je bedenkt dat deze kinderen alleen via jou over de Heere horen. Veel zegen bij je kinderwerk!

    Hartelijke groeten van Marjet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie dat ik Bijbellezen heb getypt, dat moet zijn: Bijbellessen 😉!

    Groetjes van Marjet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi om te lezen hoe het kinderwerk je hart heeft, dat herken ik, zo mooi om in jonge levens te mogen zaaien. Bij Ikeg kun je je trouwens ook abonneren op hun nieuwsbrief dan krijg je (volgens mij 1 x per maand ) praktische tips en ideeen voor het kinderwerk. Volgens mij heet het de schatkaart, ik lees ze altijd graag, want ze zijn nooit te lang en altijd praktisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tip, ik ga gelijk even kijken :-).

      Verwijderen
  4. Ik denk dat je gewoon een evangelist wás!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.