vrijdag 11 augustus 2017

God beter leren kennen - Recensie

Toen ik pas geleden bij een christelijke boekhandel in Rotterdam liep, zag ik en heel gaaf gezinsdagboek liggen. Hoe groot was de verrassing dan ook dat ik een exemplaar mocht recenseren voor Ark Media!

Ik vind het heel waardevol om met de kinderen eigenschappen van God te leren en mooie boeken kunnen daar goed mee helpen. Toen we alweer 3 jaar geleden gastgezin waren voor twee buitenlandse gasten, kregen we een prachtig Engelstalig boekje met allerlei prachtige waarheden over God en dit boekje hebben we al verschillende keren doorgelezen. Het is leuk om een beetje engels te oefenen met de kinderen, maar ook heel mooi dat God in hun leefwereld wordt gebracht. De meisjes genieten erg van dit boekje. Toen ik dus dit Nederlandse boek zag liggen, was mijn interesse direct gewekt.

God beter leren kennen is een gezinsdagboek wat geschreven is met het doel om samen als gezin in 40 dagen steeds meer te ontdekken over God, over Zijn Namen, over het leven met God.
De schrijvers zijn Willemijn de Weerd, Wietske Noordzij en Erik Smith. Die laatste twee hebben samen in maart 2015 de organisatie 'Raise up - maak ze sterk' opgericht: een denktank, kenniscentrum en trainingsorganisatie op het gebied van weerbaarheid, preventie en pastoraat voor kinderen en jongeren. Neem zeker eens een kijkje op hun website: www.raiseup.nl.

Het gezinsdagboek heeft een leuke paperback kaft in frisse kleuren. Aan de binnenzijde van deze kaft en ook achterin het boekje is het Hebreeuwse alfabet opgenomen. Ook komt elke dag een Hebreeuws woord aan bod dat past bij het stukje van die dag.

De onderwerpen van het dagboekje zijn onder andere: God laat zich kennen - Het Onze Vader - Bewondering voor God - Het volk Israël - Het goede voorbeeld geven - De Redder - Schoon vanbinnen - Gods familie - Heilige Geest - Over God vertellen. Op de foto hieronder zie je alle onderwerpen ;-).

Elke dag begint met een korte inleiding, waarna een Bijbelgedeelte staat genoteerd wat gelezen kan worden met een vraag zodat de kinderen kunnen nadenken over dit gedeelte. Vervolgens kun je het stukje tekst lezen wat erbij staat. In deze stukjes wordt soms achtergrondinformatie gegeven, wordt begrijpelijk uitgelegd wat in gelezen stukje wordt bedoeld of gezegd en er wordt ook vaak een link gelegd naar het leven van kinderen van alledag, zodat ze goed begrijpen wat de overdenking te maken heeft met hun leven.

Op de rechterbladzijde staat een opdrachtje wat je samen kunt uitvoeren. De ene keer is dit bijvoorbeeld het uitwisselen van een schoen bij het verhaal van Boaz en Ruth als bezegeling van een afspraak, de andere keer is dit het maken van 'gedenkstenen' van situaties waar heel duidelijk Gods aanwezigheid of ingrijpen merkbaar was, weer een andere keer moet je een waxinelichtje aansteken en onder een glas zetten zodat de kinderen zien wat er gebeurt wanneer de Heilige Geest in ons gedoofd wordt.. Erg leuke en praktische opdrachtjes die het stukje van deze dag heel visueel en echt maken.

Je kunt dit boek op verschillende manieren gebruiken. Voor wekelijke gezinsmomenten, maar ook zeker dagelijks aan tafel. Ik schat in dat het boek te gebruiken is voor kinderen vanaf 4 jaar. Sommige dingen zijn nog wat lastig te begrijpen misschien, maar door de opdrachtjes wordt het zeker wel duidelijk en je kunt het natuurlijk altijd verduidelijken of uitleggen op het niveau van jonge kinderen. Tegelijk denk ik dat er genoeg uitdaging in zit voor kinderen die ouder zijn.

Een heel geschikt gezinsdagboek! Als ik het niet op deze manier gekregen had, denk ik dat ik het gekocht had of gevraagd had voor m'n verjaardag ;-). Ik ben er heel blij mee.
Je koopt het voor € 15,95 via Ark Media en via de link kun je de eerste bladzijden inzien.

Geniet van het onderwijzen van je kinderen met Gods Woord!