vrijdag 1 september 2017

Zelf eierkoeken maken

Mijn lieve man en kinderen zijn dol op eierkoeken. Ik koop ze wel eens voor een dagje uit, maar heb altijd nog zo'n gevoel dat ze toch wel vol zitten met suiker en andere troep ;-) dus het voelt niet helemaal lekker. Ineens bedacht ik me dat eierkoeken vast ook wel zelf te maken zijn en ja, ik vond een heerlijk recept op Smakelijck.nl. Als je ze ook gaat maken, zou ik adviseren gelijk een dubbel portie te maken. Het is zo gedaan en heel snel klaar!


Ingrediënten voor 6 stuks
2 eieren
70 gram palmsuiker
100 gram speltbloem (of 50 gr speltbloem/50 gr speltmeel)
halve theelepel wijnsteenzuurbakpoeder
snufje zout

Bereiding
Verwarm de oven op 180 graden. Mix de eieren samen met de suiker tot een heel luchtig geheel. Het moet lichtbruin van kleur zijn. Dit is ongeveer na 5 minuten.
Meng de speltbloem/meel met het bakpoeder en zout.
Meng het meel heel voorzichtig met een spatel door het luchtige ei-mengsel. Stop direct met mengen als het een beslag is. Bekleed een bakplaat of rooster met bakpapier en schep hier 6 hoopjes beslag op. Dit zijn ongeveer 1,5 eetlepels per koek. Laat voldoende ruimte tussen de koeken, want ze lopen nog uit bij het bakken. Meer dan 6 koeken tegelijk bakken is daarom geen goed idee. Maak de hoopjes mooi plat met de bolle kant van de lepel en schuif in de oven voor 10 minuten.

Ik garneerde ze nog met wat havermout. Veel bak- en eetplezier!

6 opmerkingen:

  1. Die zien er lekker uit zeg en ze zijn nog makkelijk te maken ook. Dank je voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ze ook weleens gemaakt maar die waren erg droog. Wellicht iets verkeerds gedaan? Laat je het citroensap bewust achterwege?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien kleine eieren gebruikt destijds?

      In het oorspronkelijke recept moest er geloof ik geraspte schil van een citroen bij en dat is alleen verstandig bij een bio citroen, die had ik niet dus weggelaten.. Was heerlijk hoor, zonder.

      Verwijderen
  3. Leuk is dat, om dingen uit te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammie! En goed idee om er havermout op te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ze inmiddels gemaakt en er ook wat rozijntjes door gedaan, zodat ik iets minder suiker kon gebruiken. Dank voor het recept, want ze zijn zeker voor herhaling vatbaar!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.