vrijdag 8 december 2017

Gebedsrooster maken

Verder zeg Ik u dat, als twee van u op aarde iets, wat dan ook, eenstemmig verlangen, het hun ten deel zal vallen van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Mattheüs 18:19

Een tijdje geleden alweer vertelde ik waarom ik zo enthousiast ben geworden over gebed. Dat kun je hier teruglezen. Maar ook beloofde ik dat ik nog een keer zou schrijven over het maken van een gebedsrooster. Ik heb het al een aantal keren toegepast en het is echt een zegen!

Er zijn twee verschillende soorten gebedsroosters die ik heb gebruikt:
1.  Gebedsroosters rondom 1 bepaalde gebeurtenis, waarbij je anderen inschakelt om mee te bidden gedurende (de aanloop naar) de gebeurtenis.
2. Gebedsroosters rondom een ingewikkelde situatie waar je met 1 of meer mensen een langere tijd, bijvoorbeeld 2 of 4 weken, voor gaat bidden.

Het zijn eigenlijk altijd situaties geweest die mij persoonlijk erg aangrepen. Situaties waarin ik voelde: hier moet wat gebeuren en ook wel heel erg snel.. Je ziet de nood en voelt daarover verdriet maar ook de drang om te gaan strijden. Dat is een heel goede motivatie om mee te beginnen ;-).


Waarom zou je nog meer gebruik maken van een gebedsrooster?
- Om er zeker van te zijn dat voor een bepaalde moeilijke situatie onafgebroken gebed is.
- Om de urgentie van een bepaalde gebeurtenis bij mensen aan te geven en hen het voorrecht te geven mee te strijden in het gebed. Het motiveert erg wanneer dit met elkaar gebeurt!
- Om zeker te weten dat je in een moeilijke situatie, bijvoorbeeld een huwelijk wat moeizaam loopt, allerlei gebieden doorbidt en daar rustig de tijd voor kunt nemen.
- Om de persoon die het betreft in het gebed te ondersteunen. Ook al weet hij of zij misschien niet dat je dit samen met een ander aan het doen bent. De Heere weet het wel en wil het ook gebruiken, grote kans dat het wordt opgemerkt ;-) of dat er ineens dingen gebeuren waardoor de persoon in kwestie hoop begint te krijgen of nieuwe gezichtspunten krijgt.
- Om je echt vast te bijten in een bepaald onderwerp en de Heere geen rust te geven als het gaat om deze persoon of situatie. Aanhoudend bidden..
- Omdat het voor jezelf een extra stimulans is om structureel te bidden, niet alleen maar voor noden maar ook om gewoon in Gods nabijheid te komen.
- Omdat het goed is om voor elkaar te bidden!

Ik zal maar gewoon schrijven hoe ik het aangepakt heb. Dan kun je zelf kijken wat bij je past ;-).

1. Gebedsrooster rondom een gebeurtenis
Stel je voor: een van je dierbaren heeft een heel moeilijk gesprek gepland staan waar veel vanaf hangt, of een moeilijke behandeling in het ziekenhuis, een gang naar de rechtbank... vul maar in. Je weet dat hij of zij hier ontzettend tegenop ziet. Dat is een goede aanleiding om andere mensen in te schakelen voor gebed.

x Je vraagt de betreffende persoon natuurlijk of hij/zij het fijn vindt als je dit organiseert en zo ja, wat je dan aan gebedspunten mag delen. Deze verzamel je in een documentje. Het is mooi om deze gebedspunten te doordrenken van Bijbelse waarheden. Verder is het goed om de punten heel specifiek te laten zijn.
x Vervolgens maak je een roostertje vanaf bijvoorbeeld het moment van ontwaken tot voorbij het betreffende moment waar het gebed om draait. Dit document zet je op een online plek, bijvoorbeeld op Google Drive, met de mogelijkheid om te bewerken.
x Als je dit gedaan hebt ga je mensen benaderen om mee te bidden. Je nodigt bijvoorbeeld de mensen van het gebedsteam in je gemeente uit om zich allemaal in te schrijven op een bepaald tijdstip. Maar misschien dat de persoon in kwestie ook familie of vrienden wil betrekken. Deze mensen mail je dan ook.
x Bid ook voor de totstandkoming van deze gebedsketting, gebedsmuur of hoe je het ook maar wilt noemen. Het is steeds weer een bemoediging als alle plekjes opgevuld zijn!
x Op of net voor de dag dat het betreft kun je nog een reminder sturen.
Dat kan er zo uit zien ;-)
2. Gebedsrooster voor een moeilijke situatie
Stel je voor: je ziet iemand worstelen in zijn/haar huwelijk, je ziet iemand worstelen met zijn verleden, met zichzelf, of je ziet families die uit elkaar liggen.. Je merkt dat die persoon of personen niet zo veel verder komt of komen en dat het echt wel goed is om hiervoor meer te gaan bidden. Zoek dan een persoon op met wie je dit samen kunt oppakken voor langere tijd. Het is daarbij wel fijn als het iemand is die de situatie ook kent of daar nauw bij betrokken is en ook dat die persoon bereid is om er met toewijding een poosje voor te bidden.

x Stel vast hoe lang je wilt gaan bidden. Soms kun je na 2 weken het gevoel hebben om nog langer door te gaan. Dan kun je het rooster voor 2 weken herhalen.
x Probeer goed de situatie in te schatten en bid voor de zaken die je gehoord of gezien hebt van/bij betreffende persoon of personen.
x Bid dat de Heere je richting geeft waarvoor je kunt bidden in die tijd.
x Verzamel alle punten waarvoor je wilt bidden en wijs per gebedsdag een gebedspunt toe. Bid zo specifiek mogelijk.
x Bid voor alle betrokken partijen, wissel dit af per dag.
x Voel je ook vrij om af te wijken van een bepaald gebedspunt als de Heere iets anders in je gedachten brengt, of als je in je Bijbel een bepaalde waarheid hebt gelezen die je kunt bidden voor betreffende persoon of personen.
Ik vind het zelf het mooiste om met dit soort gebedsroosters niet te vertellen aan de betreffende persoon dat ik hier mee bezig ben. Achteraf kan dit natuurlijk wel als daar aanleiding voor is. Maar hierdoor vestig je echt al je hoop, vertrouwen en verwachting actief op God.

Klein getuigenis..
Ik heb lange tijd geleden alweer, gelukkig ;-), heel erg geworsteld met het thema gevoel/geloof. Hier deelde ik wat over die strijd. Later hoorde ik dat een broeder een maand lang elke dag voor dit punt voor mij gebeden heeft. De uitwerking is niet uitgebleven! Ik ben daar nog steeds heel dankbaar voor. Ik geloof echt in de kracht van het aanhoudend gebed.

Soms is het goed om te bidden voor een situatie en het daarna bij God te laten, soms is het mooi om ergens actief voor te blijven bidden. Wat van toepassing is in jouw situatie, dat weet je zelf of zal God ook duidelijk maken.

Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand. Jakobus 5:16

Veel zegen in het bidden voor anderen!

Lieve groet,

5 opmerkingen:

  1. Mooi! Zeker nu merk ik wat een troost en bemoediging (heb ik nog niet eens over verhoring) het geeft als mensen meebidden!
    Zelf heb ik een schrift uitgezocht, waar ik gebedspunten in op schrijf die m'n hart raken met de teksten die me daarbij helpen om voor te bidden. Het is een enorme hulp om wat structuur in m'n gebedsleven aan te brengen en om Gods Woord te bidden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi dat je dit zo mooi omschreven hebt en duidelijk hebt uitgewerkt. Dank je wel hiervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor deze mooie en prachtige blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeps... Ik bedoelde 'praktische' i.p.v. 'prachtige' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel! Ik ga deze post (proberen) te pinnen op Pinterest. En ik wil hem ook doorsturen naar mijn dochter. Het is vooral heel erg praktisch en daar houd ik wel van.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties worden zeker gewaardeerd.